چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم ؟

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم ؟
چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم

برای اینکه بتوانید راه درمان به تعویق انداختن را بفهمید، در ابتدا باید دلیل عدم عدم توانایی برای شروع کار را درک کنید.

 بگذارید حقیقت را بگوییم: تقریبا همه‌ی ما اهل به تعویق انداختن هستیم.

ممکن است خیلی از شما تا کنون مقاله های بیشماری درباره به تعویق انداختن کارها خوانده باشید، و یا به پادکست های زیادی در این باره گوش داده باشید؛ یا سعی کرده اید تا همه ترفندهای ممکن را امتحان کنید حتی بارها خواستید به خودتان کلک بزنید تا عادت به تعویق انداختن کارها را به گونه ای دور بزنید.
به همین ترتیب  بعضی اوقات این کلک ها کار می کردند و گاهی هم نه و بیشتر وقتها هم این کلک ها کوتاه مدت بودند و فقط تا یک زمان محدودی ذهنتان را گول میزدند.

 ممکن است شما در بالاترین سطح استفاده از مهارتهایتان باشید اما همچنان تعویق از زندگیتان پاک نشده باشد.

اما واقعا چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم؟


بیشتر بخوانید: آموزش خواندن زبان بدن همراه با عکس


درمان به تعویق انداختن کارها چیست؟

ابتدا باید دلیلش را بدانیم: احساسات ما، احساسات انسانی و غیرقابل پیش بینی هستند، یعنی فرّار اند و هیچ وقت حتی توسط دقیقترین ذهن ها هم کاملاً شناخته نمی شوند.

درواقع تعویق و تعلل بیشتر به احساسات ما مربوط می شود تا میل شخصی ما برای تنبلی یا مدریریت غیرمفید زمان.
در اصل، ما کارها را به تعویق می اندازیم تا خودمان را خوشحال کنیم و این کاملاً طبیعی و معقول است؛ چون ما انسان هستیم و به دنبال منافع و لذتهای نزدیکتر به خودمان می گردیم.

برای اینکه بدانیم چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم باید در ابتدا تصور و تعریف مشخصی از مشکل ارائه بدهیم. لذا قصد داریم چند سطری درباره پیشینه و تعریف این معضل توضیح دهیم.

به تعویق انداختن کارها یعنی چه؟

این مسئله، چیز جدیدی نیست. بشر قرنهاست که کارهایش را به تعویق می اندازد.
مشکل به قدری در تاریخ ریشه دارد که فیلسوفان یونان باستان هم، مانند سقراط و ارسطو واژه ای را برای توصیف این کار به نام اکراسیا ابداع کردند.

آکراسیا یعنی عمل کردن بر خلاف منافع بلند مدتتان. یعنی انجام دادن کاری که متضاد با آن چیزی است که ذهن شما نسبت به آن حکم می کند.

این قضیه وقتی اتفاق می افتد که شما در حالی که می دانید باید یک کار مهمی انجام دهید؛ به کار دیگری خودتان را مشغول می کنید. می توان گفت آکرازیا به نوعی، عدم توانایی در کنترل خود است.

این مسئله ما را به یک سؤال مهم می رساند؛ چرا تعلل می کنیم؟ می خواهیم در اینجا اندکی درباره روانشناسی به تعویق انداختن کارها صحبت کنیم.

 

چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم

واکنش عاطفی

این کار، واکنشی کاملاً ساده و عاطفی نسبت به عملی است که نمی خواهیم انجامش دهیم.

هرچه نسبت به انجام یک کار بی علاقه تر باشید، احتمال تعویق بیشتر می شود. اینجا قصد داریم به ۷ مورد از خصیصه هایی اشاره کنیم که می توانند باعث شوند کاری را دوست نداشته باشیم:

  1. حوصله سر بر باشد.
  2. آن را بیهوده بدانیم.
  3. سخت باشد.
  4. گنگ و مبهم باشد.
  5. سازمان نیافته و بی نظمی داشته باشد.
  6. آن کار برای شما لذتی نداشته باشد، (یعنی سرگرم کننده نباشد.)
  7. آن کار برای شما فاقد معنا باشد.

حال اگر بخواهیم راه حلی برای درمان به تعویق انداختن کارها ذکر نماییم و بدانیم چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم باید توجه داشته باشیم که کلید اصلی برای غلبه بر تعلل فقط معکوس کردن محرک های تعویق است که ذکر آن در بالا گذشت.

هر زمان که قصد انجام یک کار را دارید، فقط به این فکر کنید که کدام یک از آن هفت علت یا محرک، موجب بی علاقگی شما به آن شده است؛ بعد سعی کنید درباره آن کار متفاوت فکر کنید، با این ایده که کامل کردن آن کار می تواند جذاب باشد.

در ادامه متن قصد داریم شما را با تکنیک هایی آشنا کنیم که برای درمان به تعویق انداختن کارها مفید خواهد بود.
پس اگر به دنبال حل مشکل به تعویق انداختن کارها هستید و می خواهید بدانید چگونه به تعویق انداختن کارها را ترک کنید ادامه مطلب را از دست ندهید.


پیشنهاد توسکا: بهترین و ساده ترین راه های افزایش انرژی و انگیزه


۱. اولویت بندی کارها

اولویت بندی کارها نه تنها به شما کمک می کند تا بفهمید مهم ترین وظایفتان چیست بلکه به شما هشدار میدهد که اگر دارید برای کاری که در درجه پایینی از اولویت های شما است وقت تلف میکنید؛ در همان لحظه کار دیگری هم دارید که در شمار اولویت های اصلی شما قرار دارد.

برای انجام این اولویت بندی و درمان به تعویق انداختن کارها به این روش، کافی است در پایان هر روز لیستی از کارهایی که می خواهید برای فردا آنها را به انجام برسانید درست کنید؛

این لیست باید شامل حداکثر شش مورد باشد، به ترتیب اولویت. چنین اولویت بندی برای حل مشکل به تعویق انداختن کارها، به “متد آیوی لی” معروف است.

 شما اساساً فقط روی این شش کار متمرکز می شوید و همه چیز را نادیده می گیرید.

روش بسیار ساده ای است؛ با اولویت نخستین تان کار را آغاز می کنید. قبل از اینکه به کار دوم بروید، کار اول خود را تمام کنید. به همین ترتیب بقیه لیست ادامه پیدا می کند. در پایان روز، کارهای ناتمام را به روز بعد منتقل کنید.

علت موثر بودن این روش برای درمان به تعویق انداختن کارها، سادگی آن است.
مهمترین علت برای تعلل، ناتوانی در شروع کردن کارها است.

روش “لی”  شما را وادار می کند تا در مورد اولین کاری که روز بعد قرار است شروع کنید، فکر نمایید و وقتی صبح روز بعد فرا می رسد، تمام کاری که باید انجام دهید این است که کار را آغاز کنید.

دیگر هیچ مشکل، عذر و بهانه و مطلقاً هیچ دلیلی برای عدم شروع کار وجود ندارد.

اگر می خواهید بدانید چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنید؛ باید بگوییم این روش، بسیار ساده و کاربردی است و باعث می شود که شما وقت زیادی را روی فکر کردن بر اولویت بندی کارها نگذارید تا این گونه وقتی به خودتان آمدید متوجه شوید اصلا کاری نکرده اید!

چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم

۲. وظایف خود را با محرک ها و تشویق ها همراه کنید

این روش، نوعی پاداش دادن به خود است برای انجام درست و کامل یک کار.

این شیوه، برای درمان به تعویق انداختن کارها، عملی است، زیرا به گفته محققان، اگر بخواهیم روانشناسی به تعویق انداختن کارها را در زندگی انسان بررسی کنیم، می فهمیم که انسان به چیزهایی که در آینده اتفاق می افتد اهمیت زیادی نمی دهد.

ما برای رسیدن به رضایت فوری تنظیم شده ایم و به چیزی احتیاج داریم که هم اکنون برایمان احساس خوبی ایجاد کند.

برای همین، کارهای ناخوشایندی که در آینده برای ما نفعی به دنبال دارند، معمولا به سختی توسط ما دنبال می شوند.

 به عنوان مثال، اگر شما خود را ملزم به نوشتن ۱۰۰۰ کلمه در روز برای تالیف یا ترجمه یک مقاله کنید، می توانید به عنوان پاداش، آن را به یک کیک شکلاتی، دیدن فیلم موردعلاقه، یا گوش دادن به موزیکی که دوست دارید وصل کنید.
رضایتی که شما از بدست آوردن یکی از این پاداش ها بدست می آورید، ذهنتان را برای انجام هرکاری آماده و راغب می کند و از آنجا که به عمل شما در هر زمان توسط خودتان پاداش داده می شود، کار شما دیگر هیچوقت به تعویق نمی افتد!


مطالعه بیشتر: نکته های آموزنده روانشناسی که آرزو میکردم در ۲۰ سالگی میدانستم


۳. قانون ” ۲ دقیقه”

 یکی از راه هایی که می تواند به ما نشان دهد که چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم، استفاده از قانون “۲ دقیقه” است؛ این قانون دارای دو سطح است:

سطح ۱: اگر کاری دارید که می توان آن را در دو دقیقه انجام داد، پس همان موقع انجامش دهید؛ آن را به لیست کارهای خود اضافه نکنید.

موارد پایین می توانند برخی از نمونه کارهایی باشند که شما می توانید در دو دقیقه یا کمتر انجامشان دهید:

  • به یک ایمیل از رئیس خود پاسخ دهید
  • بیرون بردن زباله ها
  • واریز کردن اینترنتی پول

این را به یاد داشته باشید که هر روز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در کمتر از دو دقیقه انجامشان دهید. به محض انجام هر کار ۲ دقیقه ای، شما انگیزه بیشتری در خود برای انجام کارهای اصلی تان می یابید.

 سطح ۲: اگر بیش از این زمان طول می کشد، کافی است برای شروع، فقط دو دقیقه از آن را انجام دهید. چند مثال در این باره:

  • اگر می خواهید روزی ۱۰۰۰ کلمه بنویسید، به خودتان بگویید که در ۲ دقیقه ۵۰ کلمه یادداشت می کنید.
  • اگر می خواهید هر روز ۱ ساعت ورزش کنید، با دو دقیقه گرم کردن کارتان را آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که کلید اصلی برای حل مشکل به تعویق انداختن کارها، عمل است؛ پس از شروع فعالیت بر روی کارهای کوچک، ادامه کار به دنبالش می آید.

چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم

۴. پر بازده زمان خود در روز را مشخص کنید

یکی از مهم ترین ابزار ها برای درمان به تعویق انداختن کارها، تمرکز است.

قدرتمندترین و از طرفی محدودترین منبع شما برای آغاز کارها، تمرکز و توجه شما است؛ بنابراین بزرگترین چالش شما هم  تصمیم گیری در مورد نحوه و مورد به کارگیری آن است.

پس اگر واقعا می خواهیم بدانیم چگونه عادت به تعویق انداختن را ترک کنیم باید زمانی را که در آن بیشترین میزان توجه و تمرکز را دارا هستیم بیابیم. دانشمندان از سه نوع توجه صحبت می کنند:

توجه فعالانه: در این زمان، شما در پرکارکرد ترین حالت ذهنی تان قرار دارید؛ احساس خوبی می کنید و به طور پیوسته روی هرکاری می توانید وقت بگذارید؛ پس سعی کنید در این زمان روی بزرگترین و مهمترین ترین وظایف خود فعالیت کنید.

توجه نیمه فعال: شما سعی در متمرکز بودن می کنید؛ اما می توانید به راحتی پریشان شوید. از این زمان برای انجام کارهای کوتاه، آسان و تکراری که نیازی به توجه و دقت زیاد شما ندارند استفاده کنید.

توجه غیرفعال: در این زمان شما یا درحال استراحت هستید و یا فقط وانمود به کار کردن می کنید.
از این زمان برای کارهای بدون تمرکز فکری، مانند تمیز کردن میز کار، پر کردن کاغذ پرینتر خود و یا حتی “هیچ کاری نکردن ” استفاده کنید. بله!  این کار طبیعتا بهترین شکل استفاده از وقت نیست، اما از هیچ چیز بهتر است.

پس به این نکته توجه کنید؛ این ایده خوبی نیست که وقتی بی حاصل هستید خود را به سمت کارهایتان سوق دهید.  چون شما در پایان، تنها وقت خود را تلف می کنید و باعث ایجاد عصبانیت و فشار روانی شدید در خودتان می شوید که توانایی شما تحت تاثیر قرار می دهد.

با پیدا کردن اوقات تمرکزتان، هم بهره وری خودتان را افزایش می دهید و هم راهی برای حل مشکل به تعویق انداختن کارها پیدا می کنید.

در پایان به یک سخن از چارلز دیکنز درباره تعلل اشاره می کنیم:

 “تعلل، دزد زمان است ، یقه آن را بگیرید.”

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست