چگونه با خودم مهربان باشم ؟

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. چگونه با خودم مهربان باشم ؟
چگونه با خودم مهربان باشم

“مهربان بودن با خود، به سادگی همان مهربانی ای است که به دیگران می بخشیم.”  دکتر کریستوفر ژرمن

چند بار اتفاق افتاده که خود را به خاطر اشتباهات خودتان، ناکامی هایتان یا عدم دستیابی به چیز هایی که می خواستید مورد سرزنش و ملامت شدید قرار داده باشید؟
به احتمال زیاد، خیلی از ما وقتی که مسئله “دلخوری از خود” مطرح می شود، می توانیم نسبت به خودمان بسیار سختگیرانه عمل کنیم.

 مثلا ممکن است به خیلی از موارد پاسخ مثبت بدهیم چرا که فکر می کنیم نسبت به اکثر آنها مجبوریم. این امر می تواند باعث شود كه خودمان را بخاطر چیزهایی که به آنها متعهد شدیم سرزنش کنیم. البته این چالش برای خانم ها بیشتر اتفاق می افتد چرا که اساسا نسبت به آدمهای اطرافشان حساس تر و ملاحاظه گرتر هستند.

یا مثلا فکر کنید که در یک کنفرانس تجلیل از کارآفرینان موفق حضور دارید؛ افرادی می آیند و پیش روی شما درباره موفقیت ها و تلاش هایشان صحبت می کنند و آن موقع صدای ناخوشایندی در ذهنتان به شما می گوید: “تو به اندازه کافی خوب نیستی!” تو خیلی عقبی!”

اما  می خواهید بدانید قدم اول برای پاسخ دادن به این سوال که “چگونه با خودم مهربان باشم” چیست؟

این است که بدانید در این حس، تنها نیستید؛ بسیاری اوقات ممکن است به خودتان سخت بگیرید اما مطمئن باشید این حس را خیلی از دوستان و همکارانتان هم دارند.

 سرزنش کردن و ملامت کردن خود، کار بی هدفی است؛ انتقاد از خود می تواند بسیار استرس زا باشد و حتی می تواند حال شما را بدتر کند.
مهم این است که ما خودمان را به عنوان انسان قبول داشته باشیم، دقیقاً همانطور که هستیم، با یک طیف کامل از احساسات مثبت و منفی.

مهربان بودن با خود از همین پذیرش و جست و جو آغاز می شود.

 مطالعات نشان می دهند که مهربان بودن با خود می تواند برای رسیدن به نتایج بهتر در زندگی کاری و شخصی، مفیدتر و کاربردی تر از “خود انتقادی” باشد.

دکتر کریستین نِف، کریستوفر ژرر و پروفسور پل گیلبرت، از جمله متخصصان شناخته شده در زمینه روش های مهربان بودن با خود هستند. آنها مطالعات آکادمیک و تحقیقات بسیاری را در جهت تأکید برای اهمیت داشتن مهربان بودن با خود و مزایای آن، در افزایش یادگیری و توانمندسازی استعداد ها انجام داده اند.

به عقیده آنها، مهربان بودن با خود، به معنای پرهیز از اهداف یا تنبلی در اصلاح شدن نیست؛ مهربان بودن با خود، یک امر محرک و انگیزه بخش است که ما را یاری می کند تا مسئولیت پذیر باشیم.


بیشتر بخوانید: ۵ راهکار افزایش سطح انرژی بدن


اما چگونه با خودم مهربان باشم ؟

 با گذراندن چندین چالش سخت در زندگی، باید سعی کنید از دشمنی با خودتان دست بردارید و محبت بیشتری نسبت به خودتان داشته باشید.

بنابراین، به جای مقایسه خود با دیگران، با آرامش روی کارهایی که انجام می دهید تمرکز کنید.

مهربان بودن با خود یعنی چه؟

با خود مهربان بودن، یک امر اساسی برای رشد و بالا بردن سطح توسعه شخصی فرد است.
مهربان بودن با خود، تفاوت چندانی با نشان دادن شفقت نسبت به دیگران ندارد. مهربانی به دیگران به این معنی است که شما در هنگام شکست و یا اشتباه سایرین، به جای اینکه به سختی در موردشان قضاوت کنید، به آنها درک و دلسوزی خودتان را نشان می دهید.

مهربانی با خود، به معنای درک خودمان و سعی در رو به رو شدن با اشتباهات است؛ همچنین به معنای پذیرش و قبول انسان بودن و محترم بودن انسانیت ما است.

پس اگر می خواهیم بدانیم چگونه با خودمان مهربان باشیم ، باید سعی کنیم بپذیریم که همه چیز قرار نیست به روشی که ما می خواهم پیش برود.
ما گاهی با ناامیدی روبرو خواهیم شد و گاهی از اهداف دور می شویم؛ به عنوان یک انسان، این واقعیتی است که همه ما در آن مشترکیم. اصلا چه کسی گفته ما باید کامل باشیم؟

دکتر کریستین نف درباره مهربان بودن با خود می گوید: با این کار انگار داریم محبت و مهربانی خودمان را به یكی از بهترین دوستانمان می بخشیم.

به نقل از ایشان، مهربان بودن با خود از سه عنصر تشکیل می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چگونه با خودم مهربان باشم

عناصر مهربان بودن با خود

  • خود دوستی: خود دوستی، انتقاد شدید نسبت به خود را با سخنان مهربانانه و ملایم جایگزین می کند.
    گرم بودن در خود و درک کردن خود باعث بهبودی در کنترل احساساتمان می شود و عواطفمان را نسبت به خودمان و دیگران، نرم تر می کند.
  • نوع دوستی: یعنی فهمیدن این حقیقت که، انسان بودن به معنای آسیب پذیر بودن و ناقص بودن است.
    ما تمایل بیش از اندازه ای برای شدت بخشیدن به این تصور غیر منطقی داریم که ما تنها کسی هستیم که رنج می کشیم یا اشتباه می کنیم، اما قطعاً چنین نیست. این چیزی است که همه ما آن را تجربه می کنیم و در حال عبور از آن هستیم.
  • تسلط بر روان: این مهم است که احساسات منفی خود را سرکوب نکنیم یا نادیده نگیریم.
    مهربان بودن با خود، مستلزم توجه به احساسات، افکار و عواطفمان، بدون نشان دادن واکنش های عصبی و تند نسبت به آن ها است. باید سعی کنیم بودن اینکه قضاوت تند و خشنی نسبت به خودمان داشته باشیم، به جهان اطراف و اتفاقات دور و برمان نظر بیندازیم.

پیشنهاد توسکا: چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟ ۸ راه حل سریع و ساده


پرورش مهربانی با خود

تمرین های زیر در هنگام مقابله با چالش ها و مشکلات بسیار کمک کننده هستند.

۱. رفتار کردن مثل یک دوست خوب!

در مورد حرفهایی که به بهترین دوستانتان هنگام تجربه یک وضعیت سخت میزنید فکر کنید؛ چگونه با آنها صحبت می کنید؟

کلمات و از همه مهمتر لحن خود را در نظر بگیرید. حالا به خودتان بگویید چگونه می توانم در چنین وضعیتی همین رفتار را هم با خودم داشته باشم یا به عبارت دیگر، در وضعیت های مشکل ساز چگونه با خودم مهربان باشم ؟

در این موقعیت ها، معمولا از چه زبانی و چه لحن صدایی استفاده میکنم؟ آیا تفاوت در نحوه صحبت با خود را بر خلاف دوستتان مشاهده می کنید؟

به تفاوت هایی که باعث میشود با خود به نسبت دوستانتان متفاوت رفتار کنید توجه کنید؛ اگر فکر می کنید در مواجهه با مسئولیت ها، رفتارتان با خودتان فرق می کند، این فرق ها را یادداشت کرده روی آنها فکر کنید.

وجه داشته باشید که رفتار شما با نفستان، به عنوان یک دوست نزدیک، شما را به بهترین دوست خودتان تبدیل می کند.

 ۲-. نامه ای برای خود بنویسید

از خود بپرسید: یک دوست دلسوز و مهربان،  وقتی مرا در یک چالش و سختی ببیند به من چه می گوید؟ حال نامه ای را با استفاده از کلمات دوست دلسوز خود بنویسید.

بعد از چند مدت نامه را باز کرده بخوانید، گویی آن را از یکی از دوستانتان دریافت کردید؛ سپس نتیجه اش را ببینید.

۳. خودتان را درآغوش حمایتگر خود بگیرید

تحقیقات نشان داده است که لمس بدنی، در بدن ما اکسیتوسین ایجاد می کند، که به عنوان “هورمون نوازش” نیز شناخته می شود.
آزاد شدن اکسیتوسین موجب کمتر شدن استرس و ایجاد احساس امنیت در فرد می شود و سیستم قلبی عروقی ما را آرام می کند.

راحت بنشینید، با آرامش چند نفس سبک بکشید و سپس از بازوهای خود استفاده کنید و به خود یک آغوش ملایم بدهید. این روش، ساده اما برای تمرین مهربان بودن با خود بسیار مؤثر است و هنگام استرس می تواند آرامش بخش باشد.

چگونه با خودم مهربان باشم

نتایج مهربانی با خود

مهربان بودن با خود فواید زیادی دارد؛ ما اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم.

۱. با خودتان رابطه مهربانانه و دلسوزانه تری برقرار می کنید

 به جای اینكه خودتان را مدام ملامت كنید و یا از انتقادات شدید درونی برای سوق دادن خود به جلو استفاده کنید، بپذیرد چه كسی هستید و نقاط قوت، استعدادها و مهارتهای خود را ارزیابی كنید.

خود را در حالی که می دانید آسیب پذیر هستید و نواقصی دارید قبول کنید و در آغوش بگیرید. با خود مهربان بودن برای پذیرش “خود” بسیار ضروری است.

با تمرین کردن آن می توانید منتقد درونی خود را آرام کنید؛ این می تواند بسیار آرامش دهنده باشد و شما را قادر سازد با اعتماد به نفس زندگی کنید.

۲. مقاومت در مقابل ناامیدی را راحت تر می کند

با تمرین مهربان بودن با خود، شما می توانید آرامتر باشید و انرژی خود را در مواجهه با شکستها یا مشکلات حفظ کنید، آنها را به عنوان فرصتی برای رشد تلقی کنید و با احساسات دردناک خود روبرو شوید، به جای اینکه فقط در تلاش باشید تا از شر آنها خلاص شوید.

۳. انگیزه را تقویت می کند

به جای سرزنش خود، می توانید از فرصتی که ناکامی برای شما ایجاد می کند یاد بگیرید. این شامل سعی برای کاهش درد ناشی از عدم موفقیت و میل به شکوفا شدن و خوشبختی می شود.

۴. اثرات منفی استرس را کاهش می دهد

با فهم دلایل خود انتقادی و سرزنشگری خود، به خودتان نزدیک تر می شوید و سپس می توانید دیدگاه ها و راه های جایگزینی برای پیشرفت خودتان ارائه دهید.

همچنین مهربان بودن با خود، به شما این امکان را می دهد تا در توانایی های خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و تصمیمات بهتری بگیرید.

۵. ارزش “خود” را برای شما افزایش می دهد

مهربان بودن با خود، به نفس فرد، احساس ارزشمند بودن میدهد، چون در این حالت شما دیگر ارزش خود را بر اساس رقابت و یا مقایسه خود با دیگران پایه گذاری نمی کنید.

هم اکنون هم تحقیقات زیادی در مورد اهمیت مهربان بودن با خود در حال انجام شدن است اما در حال حاضر این حقیقت به وضوح مشخص شده که این کار، موجب آرامش و انعطاف پذیری کلی ما می شود.

 مهربان بودن با خود می تواند شما را قادر سازد که با چالش ها و مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی به روشی متعادل تر روبرو شوید.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست