چگونه احساس خوشحالی کنیم : ۵ راه ساده

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. چگونه احساس خوشحالی کنیم : ۵ راه ساده
چگونه احساس خوشحالی کنیم

خوشبختی یک فرآیند است که پایین و بالا دارد. برای هرکسی می‌تواند براساس زیستی که دارد متفاوت باشد.
خوشبختی از نظر هر قشر و جنسیتی نیز متفاوت است. همه ما در طول زندگی از خودمان پرسیدیم که چرا احساس خوشحالی نمی‌کنم و یا چگونه احساس خوشحالی کنیم ؟

در هر زمان ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که خارج از کنترل ما باشد و غم سرتاسر وجود ما را بگیرد و مدام خود را سرزنش کنیم.
حقیقت این است، تنها کسی که مسئول خوشحالی و خوشبختی ما است، فقط و فقط خودمان هستیم.

هیچ کس نمی‌تواند خوشحالی شما را بدون رضایت شما از بین ببرد.

خوشبختی شما یک فرایند روزمره است. شما برای اینکه هر روز بیشتر احساس خوشحالی کنید می توانید کارهای بیشتری را انجام دهید. هر روز این فرصت را دارید که روحیه خود را کنترل کنید. می توانید یاد بگیرید که چگونه شاد و خوشحال باشید.


بیشتر بخوانید: فرق آدم های موفق و ناموفق: چرا بازنده می‌شویم؟


چرا احساس شادی نمیکنم ؟

ممکن است پس از یک پیروزی و موفقیت و یا یک موقعیت بسیار خوشحال‌کننده از خودتان پرسیده باشد که چرا احساس شادی نمیکنم ؟

دن میلمن، نویسنده و مدرس حوزه توسعه شخصی در مورد اینکه ” چگونه احساس خوشحالی کنیم ” توضیح می دهد:
“من همیشه اعتقاد داشتم كه زندگی با كیفیت، لذت و خرد، حقایق انسانی من بوده و با گذشت زمان به طور خودکار به من اهدا می شود. من هرگز مشکوک نبودم که باید یاد بگیرم که چگونه زندگی کنم ؟ اینکه رشته ها و روش های خاصی برای دیدن دنیایی که باید قبل از آن بشناسم وجود دارد. “

افراد خوشحال و شاد، عادات خاصی را پذیرفته اند که آنها را از بقیه جدا می کند؛ آنها عادات خوشی دارند.
عناصر فرایند خوشبختی شامل روال ، فعالیت ها و گزینه های خاصی است. و هرچه بیشتر آنها را تمرین کنید ، مغز شما نیز بهتر عادت‌های جدید را می‌پذیرد و با خوشبختی سازگار می‌شود.

هنگامی که احساس خوبی دارید ، مغز شما دوپامین ، سروتونین ، اکسی توسین یا اندورفین را آزاد می کند – ترکیب این مواد شیمیایی مسئول خوشبختی شما است.

ما مقدار بیشتری از این احساسات عالی می خواهیم زیرا مغز ما برای جستجوی آنها طراحی شده است. در اینجا چند مورد وجود دارد که هر یک از ما – در هر مرحله از زندگی – می توانیم برای احساس اثرات خوشبختی بیشتر در زندگی انجام دهیم.

چگونه احساس خوشحالی کنیم

چگونه احساس خوشحالی کنیم ؟

۱. مغز خوشحالی را دنبال می‌کند

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که خودتان را گم کرده باشید؟ زمان دیگر تحت کنترل شما نباشد و حتی موقعیت مکانی را نیز فراموش کنید؟ در حالی که این موقعیت می تواند برای اکثر افراد نادر باشد، وضعیتی به نام Flow است. این یک تجربه بهینه است که می تواند شما را خوشحال کند.

کارهایی مثل: ورزش کردن، پیاده‌روی، باغبانی، تماشای فیلم و به صورت کلی هرکاری که شما به آن علاقه دارید و باعث می‌شود چند دقیقه‌ای به هیچ چیزی فکر نکنید، شما را در وضعیت ذکر شده قرار می‌دهد.

در ط.ل این کارها ما احساس جدا شدن ار موقعیت مکانی می‌کنیم و انگار جهان بیرون جدا از جهان درون ما وجود دارد.

تقریبا در هر فعالیتی که نیاز به تلاش ذهنی طولانی و سنگین داشته باشد و ما با مشارکت در آن به معنای واقعی احساس رضایت و خوشحالی کنیم، می‌توانیک آن وضعیت را برای خودمان به وجود بیاوریم.

برای تجربه خوشبختی، عادت‌های شاد روزانه را در آغوش بگیرید. هنگامی که مغز شما انتظاراتی را در مورد آنچه شما را خوشحال می کند، ایجاد می کند، برای بدست آوردن عادت های شادتر، شروع به به روز رسانی خودش می کند.

به این ترتیب، اگر تصمیم بگیرید که خوشحال باشید، مغز شما چیزهایی را پیدا خواهد کرد که از آنها خوشحال شوید.

پس در جواب به این پرسش که چگونه احساس خوشحالی کنیم ؟ می‌توان گفت ابتدا موقعیت‌هایی که در آن احساس خوشحالی و رضایت دارید را پیدا کنید و بعد با تکرار، آن فعالیت را به عنوان یکی از عادت‌های روزانه خود ثابت نگهدارید.


پیشنهاد توسکا: روش زندگی افراد موفق: ۹ نکته کاربردی


۲. قدردان و شکرگزار نعمت‌ها باشیم

به عنوان مثال تحقیقات نشان می دهد که تعداد زیاد تجربیات مثبت نسبتا کوچک، نسبت به چند موفقیت معدود و حماسی، تاثیر بسیار بیشتری روی احساس خوشحالی ما دارد.

افرادی که سپاسگزار هستند نسبت به خود و زندگیشان احساس بهتری دارند و همچنین سطح بالاتری از خوشبختی را تجربه می‌کنند.

ابراز سپاسگزاری به افراد کمک می کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند – این باعث افزایش عزت نفس آنها می شود. تمرین قدردانی همچنین می تواند در مغز شما تغییراتی پایدار ایجاد کند.

الی کاب ، دکترای روانشناسی جامع و مدیر یک موسسه روانشناسی می گوید: “افرادی که به طور عمیق قدردانی می‌کنند حساسیت عصبی بیشتری را در قشر جلوی مغز داخلی، ناحیه مغزی مرتبط با یادگیری، تفکر منطقی و تصمیم گیری نشان می دهند. پس به مرور زمان سبک زندگی متمرکز بر قدردانی را در زندگی و زیست خود پیاده می‌کنند.”

قدردانی می تواند به ما کمک کند تا احساس فروتنی و ارتباط بیشتری نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشیم. مردم را به سمت ما جلب می کند. به مرور زمان که اینکار را تمرین میکنید، تأثیرات مثبت آن را در زندگی خود خواهید دید.

زمانی که به خود می‌گویید احساس خوشحالی نمی کنم، به داشته‌ها و چیزهایی که در زندگی کسب کرده‌اید فکر کنید و شکرگزار آن‌ها باشید.

۳. شادترین افراد روابط عمیق و معناداری را پرورش می دهند

روابط اجتماعی خوب باعث می‌شود که شما در زندگی احساس شادی کنید. انبوه تحقیقات نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی مردم را شادتر می کند. بهتر کردن روابط نه تنها باعث خوشحالی می شود بلکه با سلامتی بهتر و حتی زندگی طولانی تر نیز در ارتباط است.

روابط با برخی از قوی ترین احساسات ما مرتبط است. وقتی مثبت هستند احساس خوشبختی ، رضایت و آرامش می کنیم.
در مقابل، وقتی روابط بدترین حالت را در ما به وجود می آورد یا وجود ندارند، احساس اضطراب ، افسردگی و تنهایی می کنیم.

دقیقا زمانی که از خودمان می‌پرسیم ” چرا احساس شادی نمیکنم ” باید بدانیم که خودمان باعث می‌شویم احساساتی مثل افسردگی و غم به سراغمان بیایند.
یک مطالعه دانشگاه هاروارد در مورد رشد بزرگسالان (به عنوان گسترده ترین مطالعه، که در سال ۱۹۳۸ آغاز شد، زندگی ۷۲۴ مرد را به مدت ۷۵ سال پیگیری کرد) نشان داد که روابط خوب مهمترین عواملی هستند که برای خوشبختی طولانی مدت مهم هستند.

دکتر رابرت والدینگر ، روانپزشک و مدیر مطالعات هاروارد در مورد رشد بزرگسالان و اینکه چگونه احساس خوشحالی کنیم ؟ می گوید:

درسی که از ده ها هزار صفحه از آن تحقیق حاصل شد این بود که روابط خوب ما را شادتر و سالم تر نگه می دارد.

چگونه احساس خوشحالی کنیم

۴. در لحظه زندگی کنید

اگر هنوز برایتان سوال است که چگونه احساس خوشحالی کنیم ؟ باید دانید که خوشحال بودن بسیار سخت است.
قطعا زمانی که ذهن خودمان را در قفس گذشته نگهداریم و یا از آینده و اتفاق‌هایی که هنوز رخ نداده‌اند بترسیم، نمی‌توانیم بر خودمان مسلط باشیم و حس رضایت را در خودمان به وجود بیاوریم.

ما بیش از حد مشغول گذشته و آینده هستیم که اجازه می دهیم حال فعلی از بین برود  و به مرور زمان به نقطه‌ای می‌رسیم که به خودمان می‌گوییم احساس خوشحالی نمی کنم.

ما به ثانیه های گرانبها، دقیقه‌ها، ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و سال‌های خود می‌پردازیم ، زیرا نگران آینده هستیم و مدام در گذشته سیر می‌کنیم.

شما فقط می‌توانید یک لحظه زندگی کنید، لحظه به لحظه را زندگی کنید. جی دیکسیت که یک روانشناس است، می نویسد:

زندگی در لحظه – که به آن ذهن آگاهی نیز گفته می شود – یک وضعیت توجه فعال، باز و عمدی به زمان حال است.

هنگام یافتن آن‌ها، به شادی‌های کوچک زندگی تکیه بزنید. چیزهای ساده خارق‌العاده‌ترین چیزهایی هستند که بعضی اوقات مدیریت زندگی را آسان می کند.

زیاد به “لذت بردن” از زندگی فکر نکنید. لحظه ای که به سمت “حالت تفکر” می روید و به دنبال چیزهایی هستید که زندگی شما را برآورده سازد ، تمامیت زندگی به یک معجزه تبدیل می شود.

۵. مغزهای شاد به دنبال ماجراجویی هستند

می توانید زندگی روزمره را به یک ماجراجویی تبدیل کنید؛ هر روز می تواند فوق العاده باشد. شما حتی می توانید بدون ترک خانه خود ماجراجو باشید؛ مسیری متفاوت را برای کار در پیش بگیرید، در مورد موضوعات دیگر فراتر از مباحث معمول خود بخوانید.

یک مهارت جدید را بیاموزید که می تواند در آینده  به شما کمک کند و از هیجان تجربه جدید لذت ببرید.

یک مطالعه نشان داده است که گذراندن دو ساعت در هفته در دامن طبیعت – جنگل ، پارک یا ساحل – از نظر روحی و جسمی باعث تقویت سلامتی و شادابی می شود.

هر روز که از خواب بیدار می‌شوید، آماده شوید تا “قدمهای کوچک” را به سمت سعادت خود بردارید. هر تجربه کوچکی می‌تواند به خوشحالی شما کمک کند.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست