نکته های مدیریتی: مدیران موفق چطور موفق شدند؟

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. مدیریت و رهبری
  6. /
  7. نکته های مدیریتی: مدیران موفق چطور موفق شدند؟
نکته های مدیریتی

همه ما دوست داریم بدانیم چه ویژگی هایی، یک مدیر خوب را از مدیر بد جدا میکند؟ یا به عبارت دیگر رعایت چه اصولی موفقیت یک مدیر را تضمین میکند؟

طبعا هیچ کس مایل به شکست خوردن نیست اما مسئله اینجاست که این تمایلات ما نیستند که که زمینه موفقیت را ایجاد میکنند بلکه این اعمال و رفتار ماست که موجب شکست یا پیروزی ما می‌شود.

هیچکس شکست را نمیخواهد اما پس چه میشود که بعضی های ما شکست میخوریم؟

اینجا قصد داریم به شما نکته های مدیریتی را آموزش دهیم که توجه به آنها، میتواند ما را در مسیر موفقیت یاری کند.

پیشنهاد میکنیم اگر به مسائل مدیریتی علاقه مندید و یا بدنبال بالابردن توانایی ها و مهارت هایتان به عنوان یک مدیر هستید، مقاله ما را از دست ندهید.

۲۶ نکته مدیریتی که دانستن آنها معجزه می‌کند!

مساله این مقاله خیلی ساده است: مدیران موفق، برای رسیدن به اهدافشان از چه کارهایی دست برداشتند؟ ساده تر بگوییم، اگر میخواهیم مدیر موفقی باشیم چکار نباید بکنیم؟
صحبت از باید های مدیریتی مهم است اما ابتدا باید به سراغ نبایدها رفت.

اکثر شکست ها، با  یکبار اشتباه کردن اتفاق نیفتاده، این تکرار مداوم خطا است که موجب شکست میشود.

پس اگر مدیر یک شرکت و یا کسب و کاری خاص هستید بهتر است توجه داشته باشید که شاید در همین لحظه که درحال خواندن این مقاله اید، دارید اشتباهات و به عبارتی تعدادی از نباید های مدیریتی را بدون اینکه متوجه باشید انجام میدهید.

دانستن این نکته های مدیریتی به شما کمک میکند تا خودتان را به عنوان یک مدیر بهتر بشناسید و به نوعی، نقطه شروع رسیدن به ثروت محسوب میشود. 

این مقاله حاوی نکاتی است که ممکن است انتظارش را نداشته باشید. توصیه ها و نکته های مدیریتی در اینجا جدی است و به شما در درک رهبری و چاه هایی که در مسیر وجود دارد، کمک می کند.

بیایید به آن رهبران موفق که همه آنها را تحسین می کنیم نگاه کنیم و آنچه را که آنها انجام نمی دهند و نباید هایی که در کارشان رعایت میکنند را بررسی کنیم.

آنچه آنها انجام نمی دهند بیشتر از آنچه انجام می دهند حرف دارد.

وقت آن است که در زندگی خود تصمیم بگیریم و حمایت از این مدیران بد را که یک فلسفه ساده را درک نمی کنند متوقف کنیم: همه چیز با شما شروع می شود.
رهبری، برای خوشحال کردن شما نیامده. برای خوشحال کردن دیگران آمده و این، پاداش مدیریت است!

ما باید پیروی  از آن دسته مدیران ناموفق و رقت انگیز، که فقط به فکر راضی کردن خودشان هستند را متوقف کنیم. ما نیازی به تحمل آنها نداریم و باید آنها پشت سر بگذاریم.

 در اینجا قصد داریم به نکته های مدیریتی اشاره کنیم و بفهمیم رهبران موفق برای موفقیت از چه کارهایی دست کشیدند:

نکته اول

 آنها از پرستش سلسله مراتب دست برداشتند

مدیر موفق، انتظار مورد ستایش قرار گرفتن ندارد، بلکه کاری میکند که ستوده شود.

موفقیت، ربطی به عنوان شغلی شما، اینکه چقدر تجربه دارید، یا چند نفر دورتان را گرفته که چیزهای خوب درباره شما می گوید ندارد.
سلسله مراتب به شما القا میکند که شما بهتر از اشخاص دیگر هستید درحالی که حقیقت این نیست. بگذارید اعتقاد درونی شما، شما را به عنوان یک رهبر راهنمایی کند و به امید اینکه مردم هنگام کسب پیروزی، از عنوان رهبری شما تحت تأثیر قرار گیرند، نباشید.

ما ترجیح می دهیم که شما را به عنوان شخصی که هستید تحسین کنیم، نه به خاطر عنوانی که دارید!

نکته های مدیریتی

نکته دوم

آنها از اخراج رهبران دیگر چشم پوشی كردند

رهبران موفق، در تلاش نیستند تا در مسابقات تاج و تخت، رهبران دیگر را بیرون کنند و خود به عنوان آخرین بازمانده، برنده تاج پادشاهی شوند.

به بیرون راندن یک نفر کار جالبی نیست.  آن شخص باید اقساط مختلفی بپردازد، اجاره خانه اش را بدهد و خانواده‌اش را تامین کند!
بدتر این است که بخواهیم برای ساختن امپراتوری خود رهبران دیگر را از بین ببریم تا بتوانیم قدرت بیشتری داشته باشیم.

نکته سوم

آنها ترس از اخراج شدن را کنار گذاشتند.

از نکته های مدیریتی بسیار مهم این است که رهبران موفق می دانند که آنها تاریخ انقضا دارند و برای همین نمی ترسند اخراج شوند.
در حقیقت، رهبران موفق، شجاع و خوشحال هستند که می توانند عنوان رهبری خود را فدای افرادی کنند که آنها را مدیریت می کنند.
به این ترتیب، آنها بجای اینکه نگرانی اخراج از کار خود را داشته باشند، بر تلاش خود می افزایند.

نکته چهارم

 آنها از رهبران قدیمی تر نمی ترسند

این نکته از نکته های مدیریتی را فراموش نکنید: رهبران موفق قبل از شما، از مدیران قبل از خود نمی‌ترسیدند. آنها نگران پذیرفته نشدن به عنوان یک رهبر جدید نیستند.

افرادی که از رهبری قبلی پیروی کرده اند، در صورتی که به آنها احترام بگذارید، از شما پیروی می کنند. پس به نیازهایشان توجه کنید.

نکته پنجم

آنها از سرزنش کردن زیردستان خود دست برداشتند

آیا تاکنون تحت مدیریت رهبری کار کرده اید که افرادش بطور هفتگی تیمش را رها میکنند؟ آیا دیده‌اید که آنها مدام بهانه می گیرند که چرا این کارمندان ناقص کار میکنند ولی معتقدند خودشان بی‌نقص سلطنت می‌کنند؟

از نکات مدیریتی مهم این است که بدانیم، رهبران موفق چنین فکر نمی کنند.
وقتی افراد خوب، تیم را ترک میکنند، مدیر خوب از خود می پرسد “چه کاری را می توانستم بهتر انجام دهم تا این اتفاق نیفتد؟”

نکته ششم

آنها از اینکه مثل یک دیکتاتور رفتار کنند اجتناب می‌کنند

رهبران موفق، روش هایی مثل روش گرگ وال استریت که پیشبرد اهدافش را در دروغگویی، تقلب، سرقت، خرابکاری و خط و نشان کشیدن برای زیردستان میدید را کارامد نمی‌دانند.

این یکی از نکته های مدیریتی مهم است: دیکتاتورهایی که با مشت آهنین حکمرانی می کنند، در موقعیت قدرت دوام نمی آورند، زیرا افرادی که آنها را رهبری می کنند، در آخر در مقابل‌شان قرار میگیرند.

پس باید دیکتاتوری را به نفع توانمندسازی کنار گذاشت. به دیگران قدرت دهید و بگذارید آنها نیز در چیزی که برایشان اهمیت دارد رهبر شوند.

نکته هفتم

آنها از رفتار توهین آمیز با افراد دست کشیدند

این از مهمترین نکته های مدیریتی است که از توجه به آن غافل میشویم. خصوصا هنگام عصبانیت و بی حوصلگی.

بیش از هر چیز، رهبران موفق  عادت دازند تا به خوبی با مردم خود رفتار کنند زیرا می دانند که این کار در دراز مدت به سودشان است.
رهبران موفق معمولا با همه برخورد خوبی دارند – حتی با کسانی که رهبری آنها را دوست ندارند.

در واقع، آنها حتی ترجیح میدهند بیشتر با کسانی وقت خود را  بگذرانند که دوست ندارند زیردست آنها باشند. بنابراین می توانند  دلایل احساس ناخوشایند آنها را درک کنند.

نکته های مدیریتی

نکته هشتم

 آنها مدام کارمند جدید استخدام نمیکنند!

البته وقتی تیم شما به دلیل کار جمعی خوب در حال رشد است، استخدام کارمندان جدید یک حرکت درست برای جذب بیشتر افراد سالم و سود بیشتراست.

اما اگر دیدید مجبور هستید مدام افراد جدیدی را استخدام كنید،  که جای افرادی را كه بطور هفتگی درحال ترك تیمتان هستند بگیرند، بدانید مشکل از طرف شماست، نه افراد خارج شده. این از نکات مدیریتی مورد اهمیت است.

 مردم تیم ها، شرکت ها، کلوپ های ورزشی بد را ترک نمیکنند، آنها در واقع مدیران بد را ترک میکنند.

نکته نهم

 آنها از سرزنش یک نفر در مقابل کارمندان دیگر خودداری میکنند

به عنوان یک مدیر، این نکته مدیریتی را از ما داشته باشید:  وقتی کسی کار اشتباهی انجام داد، آنها را به صورت خصوصی و در خلوت به او گوشزد کنید.
رهبران موفق این عادت را دور انداخته اند که یک نفر را به عنوان نمونه برگزینند تا به زیردستانشان بفهمانند چگونه عمل نکنند.

در عوض، رهبران موفق نمونه هایی از مدل های کارامد را به منظور الهام بخشیدن به کارمندانشان ارائه می دهند.

نکته دهم

آنها اجازه نداده اند که غرورشان بازی را بدست بگیرد

 غرور، همانطور که رایان هالیدی در کتاب رهبری فوق‌العاده می گوید، دشمن انسان است.

شما هرگز نمی توانید یک رهبر موفق باشید اگر به نفس خود مجال بروز بدهید و انتظار داشنه باشید که این کار، دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.
به عنوان یک نکته دیگر از نکته های مدیریتی این را بدانید که هیچ کس به دنبال یک آدم از خود راضی راه نمی افتد. مردم شخص خود بزرگ بین و مغرور را تحسین نمیکنند

غرور رهبران، خود آنها را محور قرار میدهد درحالی که هدف مدیران موفق این است که به دیگران محوریت دهد.

نکته یازدهم

آنها گوش نکردن را کنار گذاشتند

رهبران موفق به جای اینکه حرف بزنند، طوری که انگار جواب همه سوال ها را دارند، اول گوش می دهند.
آنها می پذیرند که خرد جمعی جایی است که بهترین راه حل ها درآنجا یافت میشوند.

نکته دوازدهم

آنها بدگویی پشت سر آدمها را کنار گذاشتند

این عادت بد، چیزی نیست که رهبران موفق به آن عمل کنند. آنها ترجیح می دهند رو در روی آدمها  و به روشی دیپلماتیک، آنچه فکر می کنند را بگویند.

رهبران موفق می ترسند در پشت پرده از کسی بدگویی کنند زیرا می دانند که در صورت انجام این کار، سرانجام همین اتفاق برای آنها نیز می افتد!

نکته سیزدهم

آنها از نمیخواهند که دیگران از آنها تعریف کنند.

رهبران موفق نمی خواهند به آنها گفته شود که چقدر خوب هستند و انتظار ندارند از آنها با هدایا یا امتیازاتی تقدیر به عمل آید.
اتفاقا تحسین و تعریف کردن مداوم از آنها باعث ناراحتی‌شان می شود زیرا که مدیران موفق می دانند که آنها نیز مانند من و شما ناقص هستند و مسیری طولانی برای پیشرفت در پیش دارند.

نکته چهاردهم

آنها از دروغ گفتن دست برداشته اند

دروغهایی مانند اینکه: “من تجارتم را از ۱۰ میلیون به ۱۰ میلیارد تومان رساندم!”. آن هم درحالی که افراد داخل اتاق که با آن رهبر کار می کنند، می دانند این ادعا دروغ است.

به عنوان یکی از پر اهمیت ترین نکات مدیریتی این را بدانیم که رهبران موفق لازم نیست دروغ بگویند، زیرا گفتن حقیقت یکی از استعدادهای نهفته آنها بوده است.

آنها می دانند که سرانجام دروغ ها کشف می شوند و این موضوع، آنها را در رسیدن به اهدافشان دچار مشکل میکند.
آنها ترجیح می دهند حقیقت را بگویند حتی اگر این بدان معنا باشد که به اشتباه کردنشان معترف شوند. چراکه نترسیدن از اذعان به اشتباهات، از رهبر شخصی قدرتمند میسازد.
فراموش نکنید: این انسان های ضعیف اند که از اعتراف به خطاهای خود دوری میکنند.

نکته های مدیریتی

نکته پانزدهم

آنها از انجام دادن كارهایی كه به آنها اعتقاد ندارند سرباز زدند

اگر اعتقادی به انجام کاری ندارید، بی معنی است که آن را انجام دهید. رهبران موفق وقت خود را صرف دلایل، آدمها و اهدافی که به آنها اعتقاد دارند می کنند حتی اگر مطمئن نیستند می توانند موفق شوند یا نه.

مدیران موفق چیزهایی را که به آنها اعتقاد ندارند تعقیب نمی کنند، زیرا می دانند که غیرممکن است بتوانند خلاف انگیزه و اعتقاد و هدفشان، کاری را رهبری کنند.

نکته شانزدهم

آنها از بی احترامی خودداری میکنند

باز کردن بی ادبانه دهان و صحبت کردن غیر محترمانه با مردم شان رهبر را برای زیردستان پایین می آورد.
مدیری که اساس ادب را رعایت نکند در درجه اول خودش را از نگاه تیم و کارمندانش می اندازد. رهبران موفق می دانند که این اقدامات باعث می شود اعتماد بین تیم از بین برود.

آنها ترجیح می دهند به هر قیمتی با مردم محترمانه معاشرت کنند. آنها درک می‌کنند که احترام گذاشتن افراد به آنها، از عملکرد خودشان برای احترام به هر فرد آغاز می شود.

نکته هفدهم

آنها از کارمندانشان انتظار ندارند ساعتهای طولانی کار کنند

همه ما شنیده ایم که فلان مدیر تیم خود را ملزم به کار طولانی می کند. این رهبران بازیهایی مانند ارسال ایمیل ساعت ۱۱:۳۰ شب را برای دیدن اینکه چه کسی پاسخ می دهد بکار میگیرند تا سرعت پاسخ هر شخص را در ساعات غیر اداری بسنجند!

به عنوان یکی از مهمترین نکات مدیریتی درنظر داشته باشیم، رهبران موفق به تعادل کار و زندگی اعتقاد دارند و می ترسند توان تیم خود را با کار ۱۲ ساعته در طول روز بسوزانند.

آنها می خواهند که کارمندانشان با خانواده خود وقت بگذرانند، به جهان سفر کنند و دلیل محکمی داشته باشند برای اینکه هر روز به سر کار خود بیایند.

نکته هجدهم

آنها از سرزنش کارمندشان بخاطر تشکیل خانواده یا بیمار شدن خودداری می‌کنند

بله، این نوع اتفاقات رخ می دهد! کسی که بیمار است یا تازه ازدواج کرده، به مرخصی احتیاج دارد.
رهبران ناموفق از این امر ناراحت می شوند و می خواهند بی نوایی را پیدا کنند که علی رغم بیمار بودن، ازدواج کردن و یا به دنیا آمدن فرزندش، باز هم کار کند!

این یک واقعیت غم انگیز است و رهبران موفق یک میلیون مایل از آن فاصله دارند. آنها ترجیح می دهند مردم از بیماری بهبود یابند و تولد فرزندشان را تجربه کنن، تا اینکه صبح زود، در دستگاه حضور و غیاب انگشت بزنند!

نکته نوزدهم

آنها نگرانی را در مورد افرادی که تازه تجارت خود را شروع کردند، کنار گذاشتند

این یک حقیقت است که ممکن است برخی از افرادی که تحت مدیریت شما هستند پس از مدتی بخواهند تجارت خود را راه اندازی کنند.  این افراد حتی ممکن است بزرگترین رقبای شما شوند. نمی توانید جلوی این کار را بگیرید.

رهبران موفق می دانند که داشتن کسی که برای شروع رقابت با شما تجارت خود را آغاز می کند، پایان جهان نیست.
اتفاقا بهتر این است که افرادی که شما هدایت کرده اید رقیبتان باشند نه اشخاص غریبه که به شما رحم نمی کنند و آنها را نمی‌شناسید.

اگر کسی از تیم شما، در نتیجه‌ی رهبری شما کار خود را شروع کرد، باید خوشحال باشید!

نکته بیستم

آنها از اینکه وقتی برای تیمشان اختصاص ندهند روی گردانند

کارمندان به زمانی برای معاشرت با رهبر احتیاج دارند و وقتی که دسترسی به رهبر غیرممکن باشد، مدیران قدرتمندترین سلاح خود را فراموش می کنند: افرادی که آنها را رهبری می کنند.

شما نمی توانید کسی را هدایت کنید مگر اینکه وقت خود را به آنها اختصاص دهید، درباره طرح ها و ایده هایشان بشنوید و با آنها مشکل را حل کنید.

این یک اصل اساسی درمیان نکات مهم مدیریتی است: رهبرانی که در دسترس نیستند، ماندگار هم نیستند.

نکته بیست و یکم

آنها از بی توجهی به بازخوردها خودداری کردند

بازخورد (به خصوص بازخورد منفی) برای یک رهبر موفق اهمیت دارد. رهبران موفق از بازخورد استقبال می کنند، زیرا می دانند که این تنها راه رشد و مدیریت دقیقتر است.

نکته های مدیریتی

نکته بیست و دوم

آنها از گرفتن قدرت تصمیم گیری از دیگران خودداری میکنند

رهبری که باید تمام تصمیمات را بگیرد رهبر واقعی نیست. از نکات مهم مدیریتی که بسیاری به آن توجه ندارند این است که رهبری، انحصار حق تصمیم گیری نیست، بلکه تفویض این حق و اعتماد دیگران به تصمیم گیری در غیاب شما هم هست.

وقتی به تصمیم کارمندان اطمینان نمی کنید، آنچه می گویید درواقع این است: “من به شما اعتماد ندارم!”

بگذارید تیم شما تصمیم بگیرد. برای شروع به آنها میزان کمی اقتدار بدهید و سپس از آنجا پیشبرد اهداف را نظاره کنید. قطعا متعجب خواهید شد که پویا و تصمیم گیرنده بودن تیمتان در کار چه احساس خوبی میتواند داسته باشد.

نکته بیست و سوم

آنها فرض نمیکنند، کسی که شرکت را ترک میکند خائن است

مردم رهبری شما را ترک می کنند و این طبیعی است. از نکات مدیریتی دیگر این است که کسانی که رهبری شما را ترک می کنند خیانتکار نیستند.
وقت بگذارید تا بفهمید چرا آنها مایل به خروج شدند و اگر به خاطر شما و رهبری شماست، باید خودتان را اصلاح کنید.

به عنوان یک رهبر از اشتباهات خود بیاموزید زیرا هیچ کس هدایت یک تیم را، بدون ایراد و خطا انجام نداده، حتی نلسون ماندلا!

نکته بیست و چهارم

آنها از تماشای ساعت دست کشیده ان

تمرکز بر روی کارآیی و کیفیت کار ارائه شده به جای دقایق صرف شده، همان چیزی است که رهبران موفق به آن اهمیت می دهند.

همه ما خانواده و زندگی داریم و بعضی اوقات اتفاقاتی رخ می دهد. قطارها به تأخیر می افتند، اعضای خانواده باید به پزشک معالج بروند، بچه ها روز اول مدرسه را شروع می کنند و بعضی روزها مردم دیر بیدار می شوند.

پس به جای نگاه کردن به ساعت کاری کارمندان، به خروجی و کیفیت کار آنها نگاه کنید!

نکته بیست و پنجم

مدیران خوب از اینکه کس دیگری جای آنها را بگیرد بدشان نمی آید

باید بدانید، این یک موفقیت است که یکی از اعضای تیم خودتان جایگزین شما برای رهبری شود. رضایت یک رهبر برای رهبری شخصی دیگر، لذت بی نظیری را برای  هردو به ارمغان می آورد.

مدیران موفق درک می کنند که رهبران واقعی، رهبران بیشتری را پرورش می دهند!

نکته بیست و ششم

به عنوان آخرین نکته از نکته های مدیریتی از ما داشته باشید:

آنها از نظر انداختن به پایان عمر خود اجتناب نکردند!

این مورد ممکن است عجیب به نظر برسد.
رهبران موفق تمام زندگی خود را با این فکر میگذرانند که روزهای پایانی آنها چگونه به نظر می رسد و هنگام ترک این دنیا چه چیزی را باقی خواهند گذاشت.
از این منظر، همه چیزهایی که یک رهبر موفق باید برای رسیدن به اهداف خود کنار بگذارد، خودش را به شما نشان میدهد…!

جمع بندی

دانش مدیریت و مهارت رهبری، قابل آموزش و یادگیری است. اما متاسفانه بدلیل ضعف دانش و علم در کشور، بسیاری از مدیران، بدون اینکه اطلاعاتی از چگونگی مدیریت کارآمد داشته باشند، به میز ریاست میرسند.

این موضوع، در زمان بحران‌ها خودش را بیشتر نشان میدهد. چرا که برای برخی، مدیریت کردن، فقط به معنی دستور دادن و سلطه بر دیگران است و در چنین تفکری، انجام صحیح و دقیق کارها اهمیتی ندارد.

مجله اینترنتی توسکا، در مقالات بخش مدیریت، تلاش میکند که سبک زندگی مدیران و رهبران را بهبود ببخشد. چرا که افزایش اطلاعات مدیران (یا کسانی که بدنبال مدیر شدن هستند) میتواند وضعیت را برای تمامی افراد جامعه مناسبتر کند و باعث شود که افراد بیشتری، از موهبت زندگی خوب بهره‌مند شوند.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست