عادت های اشتباه در زندگی که به سلامت مغز آسیب میزند

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. سلامت
  6. /
  7. عادت های اشتباه در زندگی که به سلامت مغز آسیب میزند
عادت های اشتباه در زندگی

عادت های غلط زندگی چیست؟ آیا تا به حال شده بخواهید عادت های بد خودتان را لیست کنید؟ آیا میتوان یک لیست از عادتهای بد انسان ارائه داد؟ اگر پاسخ مثبت است، ایجاد این لیست عادتهای بد چقدر میتواند مفید باشد؟

در اینجا قصد داریم مجموعه مختصری از عادتهای اشتباه در زندگی را برای مطالعه شما به اشتراک بگذاریم. یک لیست کوتاه از عادتهای غلط که مطالعه آن، میتواند برای همه ما آموزنده باشد.

اما بیایید قبل از مطالعه این لیست عادت های بد، به خودمان یک قولی دهیم:

من می‌پذیرم که به عنوان یک انسان دارای پاره ای ایرادها و عادتهای غلط هستم؛ از بخشی از آنها مطلع هستم و به بخشی دیگر آگاهی ندارم.

ما باید قبل از هرچیز، ابتدا با نقص داشتن خودمان کنار بیاییم، هیچ کس عاری از نقص نیست. جان استوارت میل میگفت: همه انسان ها به نوعی مریض هستند اما خودشان خبر ندارند!

نادیده گرفتن این مسئله، یعنی ممکن الخطا بودن انسان، موجب ضرر ها و خسارات راهبردی و بنیادین در زندگی میشو‌د.

آدمی که عادتهای اشتباه در زندگی اش را نپدیرد، در مراحل اول دیگران و در مراتب شدیدتر، زندگی و جهان را مقصر و اشتباه میداند و آنجاست که از او سخنان و گلایه هایی را میشنویم که برای هیچکداممان تازگی ندارند:

  • چرا من؟
  • چرا همه با من بد هستند؟
  • هیچکس من را دوست ندارد
  • دیگران نامرد و بدذات هستند
  • و…

پس بیایید با چند دقیقه مطالعه، با تعدادی از عادتهای بد در زندگی خودمان آشنا شویم.

 عادت های اشتباه در زندگی که بر سلامت شما تأثیر می گذارند

در عصر پیشرفت فناوری، به همه ما پاداش داده می شود تا بیشتر به ضرر مغزمان عمل کنیم. به گفته کارشناسان، شیوه زندگی مدرن باعث می شود ما کندتر و سخت تر عمل کنیم، توانایی تفکر اولیه ضعیف تر‌‌ی داشته باشیم و در پایان به نتیجه کمتری برسیم و ناکارآمد باشیم.

وقتی صحبت از سلامتی میشود، ما همیشه به فکر سلامت جسم و بدن خود می افتیم و سلامت مغز چندان اهمیتی پیدا نمیکند  ما برای اینکه بتوانیم کارآمد تر و موثرتر در زندگی عمل کنیم، باید توجه بیشتری را به سلامت مغز مان معطوف کنیم.

پیشنهاد ما این است؛ با تنظیم عادات روزانه خود و اجتناب از عادت های بد شروع کنید آنوقت خواهید دید که ذهنتان از شما تشکر می کند!

عادت های اشتباه در زندگی

لیست عادت های اشتباه در زندگی روزمره

۱. فعالیت بدنی پایین

 عدم تحرک جسمی دارای هزینه های بسیار زیادی است.

این عادت بد باعث مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی، چاقی، افسردگی و سرطان میشود.

متاسفانه بسیاری از افراد به علت مشغله بسیار زیاد، وقتی برای انجام “فعالیتهای بدنی” مثل راه رفتن، دوچرخه سواری، حرکات کششی و غیره را ندارند، این معضل، از عادتهای اشتباه در زندگی مدرن است که خیلی از ما با آن درگیریم.

براساس آخرین تحقیقات دانشمندان نورولوژی، پرهیز از فعالیت بدنی و به عبارتی خمودگی، موجب تغییراتی در شکل نورون های مغز میشود؛ بر این اساس، بین فعالیت بدنی کم و اختلالات مغزی ارتباط وجود دارد.
فعالیت بدنی منظم می تواند از لحاظ ذهنی به شما سود برساند.

اینکار، فعالیت مغز را افزایش می دهد که باعث تقویت حافظه و یادگیری بهتر و سلامت روانی می شود.

البته مزایای ورزش برای همه پذیرفته شده است، مسئله این است که کمتر کسی به آن عمل میکند! و این یکی از همان عادتهای اشتباه در زندگی بیشتر ما است

۲. انجام چندکار با همدیگر

اگر از آدمهایی هستید که فکر میکنید می توانید چندکار را همزمان انجام دهید؛ در اشتباهید.

دیگر تلفن های هوشمند ما به چاقوهای همه کاره سوئیسی تبدیل شده اند.
ما مدام درحال استفاده از آنها هستیم؛ در حالی که در خیابان راه می رویم متن می نویسیم. در حالی که سریال می بینیم، ایمیل میزنیم. هنگام غذا خوردن، پادکست گوش میدهیم و غیره.

احتمالا خیلی از ما چنین کارهایی میکنیم ولی باید بدانیم که این کار جزء عادت های اشتباه در زندگی است.

ثابت شده است که این کار، عملکرد مفید مغز را کاهش میدهد و حتی موجب پایین آمدن کیفیت کارهای شما هم میشود.

یکی از متخصصان علم نورولوژی میگوید مغز ما درواقع برای انجام اعمال بصورت همزمان ساخته نشده.
وقتی مردم فکر می کنند دارند چنین کاری را انجام میدهند، در حقیقت فقط خیلی سریع از یک وظیفه به کار دیگری می پرند و هر بار که این کار را انجام دهند، زیانی را به بخش شناختی مغز خود وارد میکنند.

این عادت همچنین باعث افزایش هورمون استرس و همچنین آدرنالین می شود که می تواند فرایند تفکر و تصمیم گیری را در مغزتان مختل کند.

عادت های اشتباه در زندگی

۳. دریافت حجم زیادی از اطلاعات

حجم بسیار زیاد ایمیل، پیام های شبکه های اجتماعی و اعلان هایی که دریافت می کنیم بسیار زیاد است؛ جریان مداوم محتوا در صورت عدم مدیریت می تواند باعث استرس و منجر به اضافه بار در تصمیم‌گیری شود.

گلن ویلسون، استاد پیشین روانشناسی در کالج گرشام در لندن در تحقیقات خود دریافت که قرار گرفتن در شرایطی که شما سعی می کنید روی یک کار متمرکز شوید درحالی که ایمیلی خوانده نشده در اینباکس شما است، می تواند ضریب هوشی مؤثرتان را تا میزان ۱۰ رتبه کاهش دهد.

 اگر میخواهید این عادت غلط در زندگی خود را از لیست عادتهای بد خود حذف کنید باید برای به حداکثر رساندن کیفیت کارکرد مغز خود هر روز، از ابزارهای سازماندهی و تنظیمات بهتری برای فیلتر کردن اطلاعات در طول روز استفاده کنید.
نحوه مصرف محتوای رسانه برایتان مهم باشد؛ عدم توجه به کنترل محتوایی که همینطور از طریق رسانه ها به ذهن ما سرازیر میشوند از عادتهای اشتباه در زندگی است.

مغز خود را برای نادیده گرفتن اطلاعات غیر ضروری تمرین دهید.

وقتی روز خود را با توجه به این اصول تنظیم کنید، به احتمال زیاد کارایی مغز را به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد

۴. نشستن بیش از حد و طولانی مدت

مطالعات جدید نشان داده که نشستن زیاد، کارکرد بخشی از مغز را که در ارتباط با حافظه است ضعیف میکند.
اگر از کسانی هستید که مدت زیادی را پای کامپیوتر و یا کنسول های بازی وقت میگذرانید باید هرچه زودتر سعی کنید این عادت اشتباه را از لیست کارهای بد خود خط بزنید!

شما می توانید با انجام حرکاتی مانند راه رفتن کوتاه ​​، ایستادن در حین کار، حتی اندکی ایستادن در جلسات، میزان نشستن تان را کاهش دهید.
این کارها امکان تحرک بیشتر در فضای کار را برای شما فراهم می کند.

 پنجمین عادت غلط:

۵. تماشای طولانی مدت صفحه های نمایش

امروزه تعامل چهره به چهره به طور فزاینده ای با ابزارهای دیجیتال جایگزین شده و مردم وقت بیشتری را نسبت به گذشته به صورت آنلاین می گذرانند.
این قضیه از عادتهای اشتباه در زندگی محسوب میشود و کنار نگذاشتن این عادت غلط آثار و پیامد های سختی را بدنبال دارد.

تام کرستینگ، روان درمانگر و متخصص در زمینه سلامت روان و فرزندپروری، در مورد عصر دیجیتال توضیح می دهد: “هر چیز دارای صفحه نمایش – تلویزیون، تلفن، تبلت، رایانه، بازی های ویدئویی و… – دارای یک مدت زمان استفاده است. اگر اکثر ساعات بیداری ما مستلزم دیدن یک صفحه نمایش باشد، باید بدانیم که این خیلی زیاد است و حتی در طولانی مدت، ممکن است خطرناک باشد. “

متاسفانه همه ما وقت بسیار زیادی را با نگاه کردن و لمس کردن این صفحه ها میگذرانیم؛ ترک کردن این عادت و خط زدن آن از لیست عادتهای بد، موضوعی جداگانه است که باید به آن پرداخت.

عادت های اشتباه در زندگی

چرا این کار بد و خطرناک است؟

مکالمه چهره به چهره برای مغز شما فوق العاده مفید است. مطالعه ای در دانشگاه میشیگان نشان داد که حتی فقط ۱۰ دقیقه مکالمه در روز با یک شخص، باعث بهبود حافظه و مهارت های شناختی می شود.

اسکار یبارا، روانشناس پژوهشگاه تحقیقات اجتماعی (ISR) می گوید: “در مطالعه ما، معاشرتها، به میزان سنتی بودن و رو در رو بودنشان، در تقویت حافظه و عملکرد ذهن موثر اند.”

 فقدان تعامل شخصی رو در رو، فرصتهای مغز را برای برقراری ارتباط بهتر محدود می کند. این موضوع همچنین می تواند منجر به تنهایی و افسردگی شود و حتی جزو دلایل کمبود اعتماد به نفس نیز محسوب میشوند.

 نگاه کردن به صفحه های نمایش در تمام طول روز می تواند به چشم، گوش، گردن، شانه ها، پشت، مچ و ساعد شما آسیب برساند. همچنین خواب شبانه را دچار مشکل میکند.

به گفته کارشناسان، صرف زمان بیش از حد در استفاده از صفحه نمایش تأثیر منفی بر توانایی های فکری و همچنین سلامت عاطفی می گذارد.

 برای جلوگیری از ایجاد عادت های مضر، محدودیت هایی برای خودتان در استفاده از صفحه نمایش مشخص کنید.
هدف این نیست که از صفحه های نمایش به طور کامل پرهیز کنیم، زیرا در زندگی مدرن واقع بینانه نیست. با این حال، اگر قصد استفاده از یک دستگاه را دارید، مراقب باشید.
باوجود این گفته ها، بی شک میتوان گفت، جذب شدگی به شبکه های اجتماعی و گذراندن تمام و یا بیشتر روز با آنها، از جمله عادتهای اشتباه در زندگی و یا شاید یکی ار بدترین و مضرترین آنها در دنیای مدرن باشد.

۶. استفاده طولانی مدت از هدفون

 جالب است بدانیم که ما آدمها، به طور طبیعی، عاشق بالا بردن صدا هستیم! بلندی صدا باعث می شود موسیقی، سرگرم کننده تر و هیجان انگیزتر و یا حتی زیباتر به نظر برسد! بله زیبا تر!
تا به حال به این فکر کرده اید که چرا وقتی موزیکی را که بنظرمان بی محتوا یا به قولی مزخرف می آید، وقتی با صدای بلند و در جمع دوستان گوش میدهیم، اینگونه لذت می بریم یا راحت بگویم حال میکنیم؟

بلند کردن صدا، روی سیستم شناختی ما هم اثر میگذارد؛ صدا هرچه بلندتر، زیباتر!

در عصر هدفون های بدون سر و صدا، به راحتی می توانید به شنوایی خود آسیب بزنید.
وقتی محیط اطراف بیش از حد شلوغ و گیج کننده شود، شما وسوسه می شوید که هدفون خود را محکمتر بر روی گوش قرار دهید، آهنگ های مورد علاقه خود را با صدای بلندتر گوش کنید و ذهن خود را روی دنیای بیرون ببندید تا بهتر تمرکز کنید.

اگر به طور مداوم موسیقی خود را با صدای بلند گوش کنید، به شنوایی خود آسیب می زنید.
اما این فقط گوش شما نیست که آسیب خواهد دید: کاهش شنوایی در بزرگسالان مسن با مشکلات مغزی مانند آلزایمر و از دست رفتن بافت مغزی مرتبط است.

این عادت از عادتهای اشتباه در زندگی، اگر از لیست کارهای بد شما خط زده نشود می تواند شما را در میانسالی دچار مشکل کند.

توجه غیرآگاهانه

وقتی مغز شما باید خیلی سخت کار کند تا آنچه را که در اطراف شما گفته می شود درک کند، نمی تواند شنیده ها را در حافظه ذخیره کند.
ممکن است اینطور فکر کنیم که وقتی تمرکز ما روی موزیکی باشد که آن گوش میدهیم، مغز دیگر به فعالیت های محیط بیرون توجه نمیکند؛ اما اینگونه نیست.

تمام اتفاقات و حرف هایی که بیرون از هدفون شما در جریان است، توسط مغز دریافت میشود و روی آن اثر دارد، شما فقط به آن آگاه نیستید.
بنابراین، با تنظیم مدت استفاده و حجم صدای هدفون از شنوایی خود محافظت کنید. این یک روش عالی برای حفظ سلامت شنوایی شماست و به مغزتان اجازه می دهد که بهتر کار کند.

یکی از تست هایی که توصیه می کنیم برای کنترل صدای هدفون انجام دهید این است که آن را از گوشتان درآورده، صدای آن را تنظیم کنید سپس بازوان خود را کاملاً باز کنید و هدفون را رو به روی خود بگیرید. آیا می توانید موسیقی را به وضوح بشنوید؟
اگر چنین است، صدا را پایین تر بیاورید و دوباره این کار را تکرار کنید. همیشه در طول روز سعی کنید به گوشهای تان استراحت منظم بدهید.

عادت های اشتباه در زندگی

۷. خوابیدن ناکافی

خواب کافی برای بسیاری از اشخاص شلوغ و پرکار یک مشکل بزرگ است.
اما کمبود خواب می تواند عواقب جدی کوتاه مدت و طولانی مدت داشته باشد :

اینکار می تواند زمان واکنش های شما را به تاخیر بیندازد، سطح گلوکز در بدن را کاهش بدهد، و همچنین باعث تغییر در خلق و خو، سردرد، اختلال در حافظه و عدم تعادل هورمون ها شود.

خواب واقعا برای مغز شما ضروری است. اگر از کسانی هستید که کم میخوابید و شبها تا دیروقت به دیدن تلوزیون یا وبگردی مشغولید باید سعی کنید این عادت بد را از زندگی تان حذف کنید.

خوابیدن کم، خصوصا در هنگام شب از عادت های اشتباه در زندگی است و اگر کنار گذاشته نشود آسیب جدی ای به سلامت روان و مغز شما می زند.
هنگامی که شما خود را از خواب کافی محروم می کنید، مغز شما در نحوه پردازش اطلاعات، بازیابی خاطرات، تمرکز، صدور حکم، تصمیم گیری و یادگیری دچار مشکل می شود.

بهبود عادات خواب می تواند راهی مهم برای افزایش سلامت مغز باشد.

باید سعی کنیم این عادت غلط را هم از لیست کارهای بد خودمان حذف کنیم؛ ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز، برای بهبود و بالابردن سلامت عملکرد مغز لازم است.

در نتیجه

اگر نگران سلامتی مغز خود و کیفیت تفکر خود در حال حاضر و در آینده هستید، یاد بگیرید که از مغز خود مراقبت کنید.
چند تغییر ساده و حذف کردن این عادتهای اشتباه در زندگی می تواند باعث تقویت حافظه، یادگیری، سلامت و استقامت ذهنی و بهبود کلی مغز شما شود.

علاوه بر این، اگر شما هم کنجکاوید که بدانید ” چگونه انسان موفقی باشیم ؟” باید بدانید که در قدم اول، اصلاح و تغییر سبک زندگی، مهمترین نیاز شما در رسیدن به موفقیت است.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست