روش های رفع خستگی روحی و فرسودگی شغلی

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. روش های رفع خستگی روحی و فرسودگی شغلی
روش های رفع خستگی روحی

چگونه می توانید بفهمید دچار فرسودگی روحی شده اید؟
در این مقاله مجله اینترنتی توسکا، ۴ مورد از روش های رفع خستگی روحی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چگونه خستگی روحی را از بین ببریم؟

در سال گذشته، یک روز از خواب بیدار شدم و حس عجیبی داشتم: انگار که کسی ذهنم را قفل کرده باشد. من به معنای واقعی کلمه احساس کردم که راه خود را گم کرده ام.

من در ماه های قبل از این، در یک موسسه به عنوان مشاور کار می کردم.
علاوه بر این، ساعاتی که من باید صرف ایفای وظایفم در برابر همسر، خانواده و دوستانم می کردم، صرف تلاش برای کار کردن شده بود. فقط کسب و کار!

به عنوان یک مشاور که مرتباً به دیگران در مبارزه با افسردگی و ناامیدی کمک می کند، می توانستم تشخیص دهم که بدن و ذهن من علائم هشدار دهنده‌ای را نشان می دهد. همان علائمی که معمولا در مراجعین خود می‌دیدم.

من اشتیاق خود را برای نوشتن از دست داده بودم، انگیزه‌ام برای دوره های مختلف هنری و اجتماعی از بین رفته بود و دیگر علاقه ای هم به خواندن کتاب هایم نداشتم.

 چیزی نیاز به تغییر دادن داشت و بدنم این را به من می گفت. من از نظر ذهنی و عاطفی خسته بودم.

اما خبر خوب این است که شما می توانید برای جلوگیری از رسیدن به مرحله فرسودگی، و همچنین برای کمک به خود در صورت خستگی روحی، اقدامات لازم را انجام دهید و مسیری را طی کنید که من از آن به نتیجه رسیدم!

 فرسودگی روحی چه نشانه هایی دارد؟

  •  از دست دادن انگیزه
  •  احساس خستگی و کمبود انرژی (این مقاله را از دست ندهید: ۵ راهکار افزایش سطح انرژی بدن)
  •  سردردهای مکرر
  •  احساس ناامیدی
  •  بی حالی
  •  احساس بریدن
  •  قادر به مقابله نبودن
  •  تخلیه عاطفی
  •  کاهش بهره وری

روش های رفع خستگی روحی

برای رفع خستگی روحی چه باید کرد؟

فرسودگی روحی معمولا به مرور زمان ایجاد میشود، اما در ادامه، چند مورد از مهمترین روش های رفع خستگی روحی آورده شده است که با استفاده از آنها، علاوه بر اینکه می‌توانید جلوی وقوع آن را بگیرید، می‌توانید علائم موجود را نیز بهبود ببخشید.

 مرحله ۱ – خودآگاهی خود را توسعه دهید

خیلی راحت است که با خودتان شروع کنید.
با تهیه یک چک لیست، تمام مواردی که در حال حاضر در زندگی شما وجود دارد و به شما احساس خوب می دهند، را یادداشت کنید. این کار، یکی از مهمترین راه های افزایش خودآگاهی است.

داشتن آگاهی بیشتر نسبت به خودتان، می تواند شروع کننده ی پروسه برجسته کردن مواردی باشد که احتمالاً در زندگی تان از آن غافل بوده اید.

برای شروع، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • وقتی داشته هایم را توصیف می کنم و به یاد می آورم، چه احساسی به من دست می‌دهد؟
  •  چه مواردی در زندگی ام، من را خوشحال یا غمگین می کند؟
  •  به نظر من چه چیزی باعث ایجاد این احساسات مثبت و منفی در من می شود؟

 مرحله ۲- با خودتان مهربان باشید.

 این ممکن است خیلی پیچیده به نظر برسد، اما اگر می خواهید علائم فرسودگی شغلی را از بین ببرید، مهربان بودن با خودتان بسیار مهم خواهد بود.

از خودتان بپرسید:

  • چه کاری می توانم انجام دهم که مختص من باشد؟
  •  چه کاری می توانم انجام دهم که به من کمک کند از عوامل مربوط به خستگی روحی جلوگیری کنم؟
  • انجام چه کارهایی را باید متوقف کنم که به من در بهبود وضعیت کمک کند؟

به خاطر داشته باشید که نه گفتن به وظایف و اشخاص آزاردهنده، ایرادی ندارد.

مردم خوشحال می شوند که همیشه بله بشنوند اما نه گفتن در بسیاری از موارد حس امنیت و آزادی شما را تقویت میکند.

 مرحله ۳ – به یک نفر اعتماد کنید.

 آیا کسی هست که بتوانید با او صحبت کنید؟ داشتن فقط یک نفر برای به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات‌تان، می تواند به شما کمک کند تا روی کارهایی که در زندگی تان انجام میشود متمرکز شوید.

ایجاد یک شبکه پشتیبانی مثبت در اطراف شما می تواند بسیار مفید باشد. این افراد اگر فکر کنند شما زیاد کار می کنید متوجه خواهد شد و این حس را با شما به اشتراک می گذارند.

روش های رفع خستگی روحی

مرحله ۴ – آرام و صبور باشید.

 به خود اجازه دهید که سرعت انجام کارهای خود را کاهش دهید و اجازه دهید فضای زندگی تان بازتر باشد.

درست همانطور که فرسودگی روحی می تواند به آرامی روی ما اثر بگذارد، برای بهبود و برگرداندن آن احساسات نیز یک روش آرام و کند نیاز است.

به خودتان زمان بدهید. بعضی چیزها فقط باید در طولانی مدت شکل بگیرند، زیرا در دراز مدت کارها دقیقتر و درست تر انجام می شوند.

من اکنون با تعادل به وجود آمده در زندگی‌ام، بسیار شادتر هستم و دوست دارم به شرایطم نگاه کنم و متوجه شوم که چه احساسی دارم.

شما هم اگر احساس می کنید که هر یک از مواردی که ذکر کردم برایتان مفید واقع می شود، حتما آن ها را انجام دهید.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست