راههای افزایش خوداگاهی : ۴ تکنیک فوق العاده موثر

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. راههای افزایش خوداگاهی : ۴ تکنیک فوق العاده موثر

شما خوشبختی یا موفقیت را پیدا نمی کنید مگر اینکه اول خودتان را بشناسید و پیدا کنید.
برای اینکه بتوانید خودتان را پیدا کنید باید به خودآگاه و ناخودآگاهتان دست یابید. به همین دلیل، در این نوشته از مجله اینترنتی توسکا، درباره بهترین راههای افزایش خوداگاهی صحبت خواهیم کرد.

گفته میشود که دلیل وجود این همه نفرت و ناراضیاتی در جهان این است که مردم فاقد خودآگاهی هستند!

این جمله ای جسورانه است، اما استدلال در مورد آن کاملاً منطقی است:

همه ما دردها و صدمات ناشی از دوران کودکی را تجربه می کنیم که باعث آسیب پذیری و ترس می شود و برای محافظت از خود، «زره عاطفی» را در قالب مکانیسم های دفاعی روانی ایجاد می کنیم.
برای مثال از طعنه زدن و سرزنش کردن دیگران استفاده می كنیم تا این آسیب پذیری را پنهان کنیم.

حتی اگر این مکانیسم های دفاعی در سنین جوانی مفید بوده باشند، تا زمانی که به بزرگسالی می رسیم، عوارض جانبی آنها به طور جدی در حال خرابکاری زندگی ما هستند و در قالب روابط از بین رفته، اعتیاد ، خودشیفتگی و حتی خشونت بروز می‌کند.

این رفتارهای ناشایست همچنان ادامه دارد و رشد می کند زیرا ما آنها را نمی بینیم. و به همین ترتیب ما در یك انكار ناخوشایند زندگی میکنیم و به آزار دادن خود و اطرافیان ادامه دادیم.

اما خبر خوب این است که تمرین مهارت خودآگاهی را از هر سنی می‌توان شروع کرد.

تمرین های خود آگاهی

حتی اگر به اندازه کافی خوش شانس بودید که به عنوان یک کودک دچار آسیب های عمده ای نشدید، باید بدانید که همه افراد به طور طبیعی دچار آسیب پذیری، حس ناامنی و نقاط ضعف عاطفی هستند.
در یک نقطه خاص ، اگر آن ناامنی ها – و سازوکارهای دفاعی ناشی از آنها – تحت فشار قرار گیرند، راه ما را برای رسیدن به سطوح بالای موفقیت و شادی در زندگی سد میکنند.

با تمرین های خود آگاهی می‌توانید به خودآگاه و ناخودآگاه خود سفر کنید و تمام خاطرات و تصاویر سیاه را از ذهنتان بیرون کنید.

شما در زندگی به هر حال آسیب خواهید دید. تنها سؤال این است که آیا شما این کار را در تاریکی انجام می دهید یا در نور؟
در حالی که مواجهه با نور روشن خودآگاهی کار ساده ای نیست، اما برای همه امکان پذیر است. زیرا اساساً ، خودآگاهی صفتی نیست که شما با آن متولد شوید.
این کار، مجموعه عاداتی است که می توانید آن ها را یاد بگیرید و پرورش دهید.

در ادامه این مقاله ، ما به ۴ عادت مهم افراد خودآگاه خواهیم پرداخت.

راههای افزایش خوداگاهی

۱. آنها بیشتر از آنچه صحبت کنند گوش می دهند

وقتی نوبت به خودآگاهی می رسد، نمی توانیم به سادگی و به وسیله تفکر، راه خود را در آن باز کنیم و به هدف برسیم

البته، هیچ مشکلی در فکر کردن خودآگاهانه وجود ندارد. در حقیقت، احتمالاً این کار، رسیدن به خودآگاهی را تا حدی تسهیل خواهد كرد. اما برای ایجاد خودآگاهی کافی نیست زیرا ما موجودات اجتماعی هستیم که در درجه اول از طریق یکدیگر یاد می گیریم.

از اولین حرف های ما به عنوان کودک نوپا تا زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه، بیشتر یادگیری های ما از طریق روابط اجتماعی اتفاق می افتد.
کودکان نوپا همانطور که دانش آموزان از مربیان و مشاوران خود تقلید می کنند، از والدین خود تقلید می کنند.
یادگیری از طریق کتاب هم دقیقا به همین ترتیب است. کتاب ها، صدای افکار و ایده های دیگران هستند که در طول زمان ماندگار شده اند.

تلاش برای خودشناسی یک تلاش بنیادی اجتماعی است. همینطور تمرین مهارت خودآگاهی نیز یک تمرین اجتماعی و همگانی است.

خودآگاهی واقعی ناشی از تعامل واقعی با افراد دیگر، از طریق گفتگو است. اما برای رسیدن به آن باید بتوانید گوش کنید. گوش دادن واقعی می تواند کاری شگفت آور باشد.
(قبلا در قسمت چهارم مجموعه زبان بدن، توضیح دادیم که چگونه میتوانیم بفهمیم کسی واقعا به ما گوش میدهد یا نه!)

نکته اصلی برای به دست آوردن آگاهی معنادار از طریق گوش دادن، مدیریت افکار خود در حین مکالمه است.

تمرین کنید که از خودشیفتگی خود رها شوید و به جای آن کنجکاوی کنید. جالب اینجاست که با معطوف کردن توجه شما به بیرون، به احتمال زیاد به چیزهای مفیدی درباره خودتان دست پیدا میکنید.
بیشتر مردم با هدف درک، گوش نمی دهند. آنها با هدف پاسخ دادن گوش می دهند. پس یکی از راههای افزایش خوداگاهی این است که خوب گوش دهیم و این گوش دادن همراه با تمرکز و درک دیگران باشد.

۲. آنها در مورد ذهن خود کنجکاو هستند

افراد خودآگاه عادت دارند درباره الگوهای فکری خود فکر کنند.

درست همانطور که یک دانشمند خوب درباره جهان کنجکاو است و با کنجکاوی و مشاهدات طبیعی، به خود اجازه می‌دهد تا نظریه پردازی و آزمایش بعدی را انجام دهد، افراد خودآگاه نیز نسبت به ذهن خود و دنیای درونی‌شان کنجکاوی می‌کنند.

یک تمرین عملی خودآگاهی این است که در ذهن و افکار خود جستجو کنیم و بفهمیم چقدر از رفتارها و هیجانات ما ساخته دیگران و چه میزان از آن را تحت کنترل خودمان است.

۳. بازخورد رفتار خود را از نظر دیگران جستجو می‌کنند

افرادی که واقعاً خودآگاه هستند ، آنقدر فروتن هستند که درک کنند همیشه نمی توانند خود را به طور دقیق ببینند و بنابراین، برای واقعی تر کردن تصویرشان، از نگاه و نظرات دیگران بهره می‌گیرند.

اما اگر می خواهید خودتان را از نگاه دیگران ببینید، باید از آنها بپرسید!

از راههای افزایش خوداگاهی این است: از افرادی که می‌دانیم ما را به خوبی می‌شناسند و نسبت به توانایی‌ها و علایق ما و سرگذشتی که داشته‌ایم آگاهی دارند، در رابطه با خودمان بپرسیم.

آیا اغلب در محل کار با دیگران درگیری دارید؟ یک همکار را که برایش احترام قائل هستید را پیدا کنید و نظر صادقانه او را درباره اوضاعتان بخواهید.

از تکنیک های خودآگاهی که تاثیر زیادی بر چگونگی ما دارد، این است که از دیگران بخواهیم درباره ما صحبت کنند.

آیا همسرتان به شما می گوید که به حرف هایش گوش نمی دهید؟ از شخص دیگری که به او نزدیک هستید نظر و راهنمایی بخواهید.

آنچه در بیشتر ما مانع از درخواست بازخورد میشود این است که از گرفتن خبرهای ناراحت کننده می ترسیم: ما از شنیدن اینکه یک همکار، همسر یا فروشنده ی خوب نیستیم می ترسیم!

راههای افزایش خوداگاهی

مستقیم ترین راه از بین بردن این ترس این است که مستقیماً از خود بپرسید: آیا ترجیح می دهید همین حالا انفجار کوچک اما کنترل شده ای از انتقاد داشته باشید یا اینکه سالها دچار شک و تردید و خود انتقادی باشید و در نهایت هم تصویر درستی نسبت به خود نداشته باشید؟
برای تمرین عملی خودآگاهی در این مرحله باید غرورمان را کنار بگذاریم.

مهم نیست که چقدر خودتان آگاه باشید یا از نظر عاطفی بالغ باشید، گرفتن انتقاد همیشه اذیت کننده است و هر وقت آسیب دیدیم – از نظر جسمی یا عاطفی – تمایل داریم یکی از دو کار را انجام دهیم: جنگیدن یا فرار کردن!

یا سعی می کنیم با تخریب طرف مقابل، او را هم بد جلوه دهیم (نبرد) یا اینکه حرف هایش را بی اعتبار و بی اساس تلقی کنیم (فرار)

خلاصه اینکه ، یکی از بهترین راههای افزایش خوداگاهی، گرفتن بازخورد عینی از افراد دیگر است. اما برای انجام این کار، شما باید تحمل دریافت انتقاد را داشته باشید و فرایندهای دفاعی ذهن تان را کنترل کنید.


بیشتر بخوانید: چگونه احساس خوشحالی کنیم : ۵ راه ساده


۴. آنها ارزشهای خود را بازنگری می‌کنند

از تکنیک‌های خودآگاهی افراد بسیار خودآگاه این است که مرتباً روی ارزشهای خود تأمل می‌کنند و آنها را مورد بررسی و بازنگری قرار می‌دهند. آنها سعی میکنند درمورد اینکه واقعا چه میخواهند و چه چیزهایی برایشان مهم است شفاف باشند و از آنچه ناخودآگاه به آن میل دارند یا از آن فراری اند، آگاهند.

نکته این است که مرز بین درست و غلط می تواند به طرز شگفت آوری نازک باشد و حتی اگر این مرز واضح و شفاف باشد، باز هم ذهن انسان تمایل بیشتری به آرزوها و خواسته های فوری دارد.

به همین دلیل است که به طور مرتب، باید ایده ها و تمایلات خود را بررسی کنیم و ببینیم واقعا به دنبال چه چیزی هستیم و آیا در مسیر درست حرکت میکنیم یا خیر؟

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست