۶ مورد از مهمترین رازهای موفقیت شغلی

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. موفقیت
  6. /
  7. ۶ مورد از مهمترین رازهای موفقیت شغلی
رازهای موفقیت شغلی

ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که حس کنید دیگر نمی توانید با جایگاه شغلی فعلی تان کنار بیایید؛ نیاز به تغییر را احساس می کنید؛ می خواهد یک ترفیع مقام باشد و یا یک تغییر شغل که می تواند زندگی شما را دگرگون کند.
شما می دانید که می توانید پیشرفت داشته باشید و سزاوار بهترین ها هستید.

در بازار کار پر از رقابت امروز، تلاش برای دسترسی به بهترین فرصت ها می تواند دشوار باشد. شما باید افراد کلیدی را بشناسید و روابط خوبی داشته باشید، باید بدانید چگونه توانایی هایتان را معرفی کنید و یک استراتژی روشنی داشته باشید.

از طرفی، شما نیاز به یافتن روشی برای ایجاد انگیزه در خودتان دارید؛ همچنین باید اطمینان کافی برای طی کردن و تحمل کردن مراحل درخواست و انتقال خودتان داشته باشید؛ زیرا تغییر یا ارتقای شغل، می تواند مدتی به درازا بی انجامد.

 برای فهمیدن رازهای موفقیت شغلی ، برخی از مراحل وجود دارد که تقریباً برای همه یکسان اند.

 در ادامه، قصد داریم به ۶ مورد ضروری از عوامل موفقیت در شغل اشاره کنیم.

راهکارهای موفقیت شغلی

۱. از ابهام دوری کنید

ممکن است خیلی از ما مدام به خودمان یا دوستانمان بگوییم که از شغلمان متنفریم و یا میخواهیم آن را رها کنیم، اما این درحالی است که هیچ سرنخ و یا ایده ای درباره اینکه چه کاری میخواهیم انجام دهیم نداریم.
افرادی که در شغلشان موفق هستند، خودشان آینده شغلی‌شان را ترسیم می کنند.

این از رازهای موفقیت شغلی است: باید با یک طرح و برنامه روشن نسبت به آینده کاریمان جلو برویم.

شفافسازی اهداف شغلیتان، اولین کاری است که قبل از شروع هر کاری باید انجام دهید. مدتی را صرف فکر کردن در مورد شغل ایده آل خود کنید:

  • از انجام چه نوع کارهایی لذت می برید؟
  • به چه چیزی علاقه دارید؟
  • واقعاً چه استعدادها و توانایی هایی دارید؟
  • آیا از کار در تیم های بزرگ و یا  در شرکت های بین المللی لذت می برید یا کار در “استارت آپ های نوپا” را هیجان انگیز تر می دانید؟

این ها از جمله مسائلی است که اگر می خواهید به راز های موفقیت شغلی پی ببرید باید روی آنها فکر کنید.

سپس لیستی از مواردی که وجودشان را در شغل آینده خود مهم می دانید تهیه کنید؛ ۱۰ مورد را که مهمتر است انتخاب کرده آنها را بر حسب اهمیت مرتب کنید.
با این کار، خودتان را بهتر بشناسید و یاد بگیرید بزرگ آرزو کنید.

شفافسازی به شما نشان می دهد که شغل معنادار و خواستنی برای شما چگونه است.

همانطور که گفتیم، از رازهای موفقیت شغلی ، رفع ابهام از مسئله “چه می خواهم؟” و “دنبال چه هستم؟”  می باشد؛ یا به عبارتی همان مشخص کردن علایق و ایده هایمان. 

رازهای موفقیت شغلی


بیشتر بخوانید: میخوام پولدار بشم: چگونه در ۱۰ قدم میلیاردر شویم!


۲. مسیرهای شغلی بالقوه و یا جایگزین خود را کشف کنید

قدم بعدی در کشف رازهای موفقیت شغلی این است که  تمام ایده هایی را که در مرحله قبل برای خود طرح کردید، به عنوان گزینه های کاری احتمالی خود بررسی کنید.

یعنی از خود بپرسید در کدام حرفه و جایگاه می توانید مهارت و دانش خود را بکار ببرید؟ چه نوع شغلی نیازهای مالی و روانی شما را برآورده می کند؟

ممکن است بینهایت گزینه وجود داشته باشد، از راه اندازی مشاغل شخصی، تا تغییر جایگاه، در خود شرکتی که در آن مشغلوید یا شاید اصلا بخواهید سراغ یک حرفه دیگری بروید.
ممکن است بخواهید کار نیمه وقت داشته باشید و یا بخواهید خود را ساعات بیشتری به کار مشغول نمایید.

 برای بررسی این احتمال ها، باید سرچ کنید، تماس بگیرید و از مردم بپرسید.

اگر در میان گزینه ها، به موردی برخوردید که مطمئن نیستید دوستش دارید یا نه، آنها را نگه داشته و بعد از بررسی و اولویت بندی همه گزینه ها به آن فکر کنید.

طبیعی است که این مرحله ممکن است مدتی طول بکشد تا اینکه شما بتوانید مسیر صحیحی را برای خود پیدا کنید. برای پیدا کردن راز موفقیت در کار، باید صبور باشید و اطلاعاتی را که می توانید جمع کنید.

۳. روی خط فکری خود کار کنید

شاید این مهمترین مسئله در میان عوامل موفقیت در شغل باشد.
مهم نیست که شما بهترین تیم و یا  بیشترین تماس و ارتباط را با شرکت های مختلف داشته باشید؛ اگر ذهنیت طبقه بندی شده و راهبردی ندارید، در حرفه خود نمی توانید زیاد موفق باشید.

راز موفقیت در کار، خصوصا کارها و مشاغل سازمان یافته و بخشبندی شده امروز، سطح بندی کردن و مرحله ای پیش بردن آنها است.

امروز دیگر نمی شود بدون برنامه پیش رفت، باید وقت هر اقدامی را در شغلی که داریم بشناسیم:

  • کی تماس بگیریم؟
  • چه موقع ایمیل بزنیم تا بیشتر جواب بگیریم؟
  • کدام مشتری ها، برای محصولی که قصد فروش را داریم مناسب تر اند؟
  • و…

۴. برند شخصی خود را بسازید

نام تجاری شما همان چیزی نیست که خودتان فکر می کنید، این همان چیزی است که دیگران قرار است شما را با آن بشناسند.

از خود بپرسید که اگر در شرکت نباشید و کسی درباره شما بپرسد، همکارانتان در رابطه با شما چه خواهند گفت؟

یک مارک شخصی، ترکیبی است از نحوه صحبت کردن و شکل رفتار شما: عبارات رایجی که در هنگام مکالمه بکار می‌برید، آنچه می پوشید، طوری که قدم می زنید و از همه مهتر مهارتی که دارید.
راز موفقیت در کار، به اندازه و حجم مهارتهایی که آموختید ربط ندارد، بلکه مهم مهارت هایی است که شما را به دیگران و دیگران را به شما مرتبط می کند.

از عوامل موفقیت در شغل این است که بدانید چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند و چه چیزی باعث می شود از سایر رقبا متمایز شوید.

راز موفقیت در کار، ایجاد یک برند شخصی قدرتمند و شناخته شده است که توجه مدیران مصاحبه کننده را به شما جلب می کند و احتمال استخدام و همکاری را به حداثر برساند.

رازهای موفقیت شغلی

۵. شبکه سازی یا همان Networking

شبکه سازی، از عوامل موفقیت در شغل است. به خصوص اگر به دنبال پستهای مهم تری هستید یا می خواهید برای خودتان کار کنید، بیشتر فرصت ها از طریق networking حاصل می شود و شما باید از همین حالا شروع کنید، البته اگر در جست و جوی راز موفقیت در کار خود هستید!

ًاید به این نکته هم توجه کنید که اگر برای یافتن کار عجله دارید، نمی توانید به طور تصادفی و رندم با افرادی که نمیشناسید ارتباط بگیرید؛ حداقل شبکه سازی و neworking، اینطور کار نمی کند.

Networking، یعنی ایجاد روابط، نه یک درخواست برای انجام دادن لطفی در حق ما. به عبارت دیگر، شبکه سازی، در مورد ارتباط با افراد دارای علایق مشابه، تبادل ارزش ها با یکدیگر و آشنایی با اشخاص گوناگون است.

راز موفقیت در کار که اگر آن را ندانیم، در پیدا کردن شغل مناسب خود دچار مشکل می شویم، این است که باید به این نکته توجه کنیم، هیچ کس تا وقتی ما را نشناسد و به ما اعتماد نکند، پیشنهادی هم برای همکاری با ما یا استخدام ما مطرح نمی کند.

از همین امروز کار بر روی شبکه خودتان را شروع کنید! با همکاری با افراد یا آشنایانی که با آنها ارتباط دارید، شروع کنید؛ مهارت های خودتان را بشناسید و به مهارتهای آنها فکر کنید؛ با یکدیگر صحبت کنید تا بدانید چگونه می توانید به پیشرفت هم کمک کنید.

شما هرگز نمی دانید که آنها ممکن است شما را با چه کسانی آشنا کنند، چه توصیه های مهمی به شما بکنند یا اینکه در آینده به چه طریقی می توانند با شما همکاری کنند.

اما نباید چیز زیادی از آنها انتظار داشته باشید، فقط با ایجاد رابطه شروع کنید.


بیشتر بخوانید: ۷ استراتژی ساده برای بهبود مهارت های اجتماعی شما


۶.  طراحی یک برنامه عملی

از دیگر راهکارهای موفقیت در شغل، طراحی یک برنامه دقیق، واقع بینانه و مؤثر است.

 برخی از پیشرفت های شغلی، بیشتر از سایرین نیاز به زمان دارند. ممکن است شما هنوز نیاز به آموزش داشته باشید، برخی کارها را به عنوان تمرین انجام دهید و مراحل وقتگیری را طی کنید.

اما از عوامل موفقیت در شغل این است که هر چه واضح تر باشد که چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید این کار انجام شود، در وقت بیشتری هم صرفه جویی می کنید.

 شروع به برنامه ریزی کارهای فوری و مهم کنید و برای هر یک مهلت تعیین نمایید.

 اگر فکر کردن برای یک برنامه بلند مدت، شما را در ابهام قرار می دهد، با برنامه ریزی ماه آینده خودتان شروع کنید.

 آن را در اولویت خود قرار داده و سعی کنید یک “دوست شغلی” پیدا کنید که مثل شما در تلاش برای پیشرفت شغلی است؛ وقتی با شخصی ارتباط داشته باشید که بتوانید پیشرفتش را ببنید، خودتان هم انگیزه بیشتری پیدا میکنید.

رازهای موفقیت شغلی بدون شک متنوع تر و بیشتر است؛ در این مقاله از مجله اینترنتی توسکا، سعی کردیم مهمترین ها را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست