بهترین راه حل برای مدیریت استرس

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. بهترین راه حل برای مدیریت استرس
بهترین راه حل برای مدیریت استرس

اضطراب و استرس جزء احساساتی است که هر شخصی با زندگی در کرۀ زمین حتی برای یک روز هم آن را تجربه می‌کند. این احساس زمانی برای شخصی دردسر آفرین می‌شود که استرس مانع فعالیت و پیشرفت او شود.

ممکن است ما از طریق رسانه‌ها همیشه استرس جنگ، بیماری‌های مختلف و… را داشته باشیم؛ علاوه بر آن مسئولیت خانواده و شغل و .. نیز باعث اضطراب افراد می‌شود.
این استرس‌ها فقط مربوط به افراد خاصی در یک موقعیت جغرافیایی خاص نیست. هر شخصی در زندگی ممکن است که ترس از دست دادن شغل، همسر، فرزندان و… را داشته باشد. این نوع از استرس‌ها ذات زندگی در این جهان است.

به زندگی روزمره خود بیشتر فکر کنید؛ چه چیزهایی باعث ایجاد اضطراب در شما می‌شوند؟

مهم نیست که چقدر تلاش می کنید خود را از افکار منفی خلاص کنید؛ مهم این است که این افکار و استرس پس از آن شما را بلاتکلیف می‌کند و امکان یک زیست شاد و پر از موفقیت را از شما می‌گیرد.

به نظر شما بهترین راه حل برای مدیریت استرس فرار از افکار منفی است؟ در این نوشته مجله اینترنتی توسکا، راه‌های کنترل ذهن و از بین بردن افکار منفی که مانع از زندگی بهتر می‌شود، گفته شده است. هر یک از آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت مدیریت استرس را در خودتان تقویت کنید.

راههای مقابله با استرس و نگرانی

۱. خود را مجبور به انجام کاری کنید.

براساس یافته های روانشناسی، اضطراب احساس نگرانی، عصبی بودن یا اضطراب نسبت به چیزی با نتیجه نامعلوم است.

بنابراین اگر هر روز بدون ساختار مشخص زندگی می‌کنید، احتمالاً به دلیل اینکه روال مشخصی ندارید مدام احساس اضطراب و غم خواهید کرد.

از راههای مقابله با استرس و نگرانی این است که با استفاده از ساختارها، زندگی خود را منظم کنید.
می‌توانید برای خود مشخص کنید که هر صبح ساعت ۶:۳۰ از خواب بیدار شوید و به جای اینکه تلفن همراه خود را چک کنید و با اخبار و اطلاعات دلهره‌آور روبرو شوید؛ چند صفحه از یک کتابی را بخوانید و روزتان را با ذهنی آرام شروع کنید.

لازم نیست ساعت ۵ صبح بیدار شوید و به مدت ۳۰ دقیقه در روز مدیتیشن کنید یا هر یک از نکات دیگر درباره توسعه شخصی که در اینترنت مشاهده می کنید را دنبال کنید.

درعوض، سعی کنید برای خود فعالیت‌های روتین مشخص کنید و به آن عمل کنید.

بهترین راه حل برای مدیریت استرس

۲. تلاش برای کنترل افکار

اگر نتوانید افکار خود را کنترل کنید؛ آن‌ها شما را کنترل خواهند کرد.
هر وقت در وجود خود احساس اضطراب کردید سعی کنید به روند تولید اضطراب در خود توجه کنید. محرک‌های آن را شناسایی کنید؛ منشا را پیدا و به آن فکر کنید.

لطفا از خودتان شرمگین نشوید و اجازه دهید که افکارتان به صورت منطقی و حتی با دید انتقادی زندگیتان را تحلیل کند.

بهترین راه حل برای مدیریت استرس آگاهی یافتن نسبت به نوع اضطراب و استرس است.
از آنجایی که آگاهی به انسان قدرت می‌دهد، با فهمیدن محرک‌ها و منشا آن نسبت به اضطرابتان آگاهی میابید و بهتر آن را در آینده کنترل خواهید کرد.

۳. غذاهای سالم مصرف کنید

شاید تعجب کنید ولی یکی از راههای مقابله با استرس و نگرانی، غذا است.

قطعا کسی را پیدا نمی‌کنید که بین خوراک سبزیجات یا پیتزا با یک بشقاب بزرگ پر از سیب‌زمینی سرخ کرده، خوراک سبزیجات را دوست داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهد که خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی فرآوری شده می تواند منجر به افزایش خطر اضطراب و افسردگی شود.
بنابراین اگر می خواهید سلامت روان خود را بهبود بخشید، باید در برنامه غذاییتان تغییر اساسی ایجاد کنید و از همین امروز غذاهای سرخ شده را کمتر مصرف کنید و حتی یک رژیم غذایی که همراه با مواد غذایی سالم و مغزهای فراوان است تهیه کنید.

مهارت مدیریت استرس به راحتی کسب نمی‌شود و باید براساس سبک زندگیتان آن را به دست آورید.
مثلا سعی کنید گزیده ای از غذاهای سالم تر که از خوردن آنها لذت می‌برید را پیدا کنید و سعی کنید بیشتر آنها را در وعده های غذایی خود بگنجانید. مثلا به جای سس مایونز سعی کنید از سس و چاشنی‌های دست‌ساز استفاده کنید.
این کار علاوه بر اینکه به صورت غیر مستقیم بر سلامت و کاهش استرس شما تاثیر دارد؛ باعث می‌شود که حس مفید بودن را تجربه کنید. اگرچه ممکن است تنظیم رژیم غذایی تغییر کوچکی در سبک زندگی شما به نظر برسد، اما تأثیر مثبت و عمیقی بر سلامت روان شما خواهد گذاشت.

۴. از اخبار بد فرار کنید

اخبار و اتفاقات در جهان هیچ وقت تمام نمی‌شوند و باید این را قبول کنید که شما قادر به کنترل و بهبود هر چیزی در جهان نیستید.

پس وقتی نمی‌توانید به کسی کمک کنید یا اتفاقی را که فرسنگ‌ها از شما فاصله دارد را نمی‌توانید مدیریت کنید، به صورت موقت آن را رها کنید و اخبار را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکنید.

می‌دانم ممکن است این درخواست کمی خودخواهانه به نظر برسد ولی تا زمانی که در معرض اخباری باشید که شما را دچار استرس می‌کنند، نمی‌توانید زندگی و افکارتان را کننترل کنید و علاوه بر آن دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوید.

پس بهترین راه حل برای مدیریت استرس دوری از اخباری است که در معرض آن‌ها بودن شما را مضطرب می‌کنند.

برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید باید وابستگی خودتان را نسبت به تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی کاهش دهید.

یکی دیگر از راههای مقابله با استرس و نگرانی این است که در طول روز تلفن همراهتان را در جایی قرار دهید که کم‌تر در آنجا تردد خواهید داشت.
بعلاوه، قبل از خواب اصلا تلفن خود را چک نکیند. در طول روز هم می‌توایند از اپلیکیشن‌هایی که برای استفاده کمتر از تلفن همراه ساخته شده‌اند استفاده کنید.

اگر می خواهید اثرات اضطراب را بهبود ببخشید، استفاده از تلفن خود را به ساعات خاصی از روز محدود کنید. زیرا وقتی دائماً در مورد اعلان های جدید نگران نمی شوید. انرژی ذهنی شما می تواند روی چیزهای دیگری که واقعاً مهم هستند متمرکز شوند.

بهترین راه حل برای مدیریت استرس

۵. ورزش و استرس با یکدیگر رابطه دارند

یکی از بزرگترین اشتباه‌هایی که افراد در زندگیشان مرتکب می‌شوند این است که در رابطه با ورزش کردن و فعالیت بدنی خود را با جمله‌هایی مثل اینکه وقت کافی ندارم، اگر در این هوا ورزش کنم قطعا مریض خواهم شد و… گول می‌زنند.
گاهی نیز اوقات آنقدر خود را غرق در کار می‌کنند که حتی اثرات منفی ناشی از فرسودگی شغلی بر سلامتی را از یاد می‌برند.

یک مهارت مدیریت استرس، ورزش کردن است. سعی کنید روزانه ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و در آن هنگام افکار منفی را از خود دور کنید و برای اجرای حرکات آرامش داشته باشید.

حتی اگر در مدت زمان کوتاه‌تری هم پیاده روی کنید، باعث شادابی و دور شدن استرس از افکارتان می‌شوید.
سعی کنید پیاده روی را در زمان فعالیت‌های روزمره‌تان انجام دهید؛ مثلا برای صرف نهار خود در سطح شهر قدم بزنید، عصرها به یک پارک بروید یا به جای استفاده از آسانسور از پله ها بروید.

وقتی ورزش را به روال خود شروع کنید، متوجه خواهید شد که اضطراب شما به سرعت از بین می رود.

۶. خواب کافی داشته باشید

مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب می تواند منجر به افزایش اضطراب، فشارخون بالا و انواع شرایطی شود که می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد و جزو عادات اشتباه در زندگی روزمره محسوب میشود.

از همه اینها مهم‌تر، کمبود خواب مناطقی از مغز را فعال می‌کند که به نگرانی بیش از حد کمک می‌کنند.
بنابراین اگر به دنبال کاهش تأثیر اضطراب در زندگی روزمره هستید، بهترین راه حل برای مدیریت استرس خوابیدن کافی است که می‌تواند ذهن شمارا برای روز بعد آماده کند.

اگر می خواهید راههای مقابله با استرس و نگرانی را در سبک زندگی خودتان پیدا کنید، تنظیم عادات روزانه بهترین راه برای شروع است.
بنابراین ، هر روز ، از خود بپرسید: “برای کاهش اضطرابم چه کارهایی می‌‌توانم انجام دهم ؟” یا حتی اگر لازم است دیدارتان را با افرادی که باعث به وجود آمدن استرس در شما می‌شوند را کاهش دهید. این مهمترین کاری است که باید انجام دهید.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست