برای کاهش استرس چه بخوریم ؟

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. برای کاهش استرس چه بخوریم ؟
برای کاهش استرس چه بخوریم

استرس، یکی از آزاردهنده ترین معضل های زندگی شهری و مدرن است که همه ما تا حدودی با آن دست و پنجه نرم می کنیم؛ برای همین کاهش و یا از بین بردن آن، دغدغه ای اساسی محسوب می شود.

بسیاری از ما به دنبال این هستیم که بدانیم برای کاهش استرس چه بخوریم و یا از دوستانمان می پرسیم “چی بخوریم استرس نداشته باشیم؟”

در این مقاله سعی داریم تا به شما بگوییم برای درمان استرس چه بخوریم ؟
می خواهیم به چند مورد از مواد غذایی که برای کم کردن استرس موثر هستند اشاره کنیم.
پس اگر شما هم دائما از خود و یا دیگران می پرسید برای کاهش استرس چه بخوریم، خواندن این مقاله می تواند شما را تا حدودی از سوال کردن بی نیاز کند.


بیشتر بخوانید: ۵ مورد از بهترین تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس


تاثیر غذا بر سیستم عصبی

همه ما با این جمله آشنا هستیم:

شما همان چیزی هستید که می خورید!

اما تحقیقات جدید این واقعیت را اثبات می کند که این حقیقت نه فقط در مورد بدن شما بلکه درباره ذهن و روان شما نیز صدق می کند.
غذاهایی که مصرف می کنید واقعاً می توانند در سلامت روان و حل کردن اختلالات اضطرابی شما تفاوت ایجاد کنند.

چرا مضطرب می شویم؟

اضطراب تا حدودی به دلیل عدم تعادل انتقال دهنده های اعصاب ایجاد می شود.
آنها پیام رسان های شیمیایی هستند که عصب شناسان معتقداند در تنظیم خلقیات ما نقش دارند.

رژیم غذایی که از مواد مغذی برخوردار است، با بهبود شرایط روده به ایجاد تعادل در پیام رسانهای عصبی کمک می کند.

پس اگر می خواهید استرس را در خودتان کاهش دهید، آنچه می خورید و یا از آن پرهیز می کنید به اندازه آنچه انجام می دهید مهم است.
غذاهای فرآوری شده، پر از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، مواد غذایی سرخ شده یا پر از مواد افزودنی، همه می توانند اضطراب را افزایش دهند زیرا در سیستم عصبی شما التهاب ایجاد می کنند، که در نهایت روی ذهن و روان شما تاثیر منفی می گذارد.

برای کاهش استرس چه بخوریم

مواد غذایی موثر در کاهش استرس

اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که خوردن هر روز میوه و سبزیجات اضطراب را درمان نمی کند، اما می تواند به کاهش شدت آن کمک کند.
ممکن است یک ساندویچ بوقلمون نتواند افکار پریشان شما را بطور کلی آرام کند، اما متخصصان می گویند مصرف این گوشت بدون چربی، ممکن است برخی از علائم اضطراب را در شما تسکین دهد.

اینجا می خواهیم می خواهیم درباره این سوال حرف بزنیم که برای کاهش استرس چه بخوریم؟ و در ادامه به چند غذای مهم اشاره خواهیم کرد:

۱. گوشت بوقلمون

تریپتوفان، یك اسید آمینه موجود در بوقلمون است که می تواند اروپایی ها را پس از پایان مراسم شکرگذاری شان، به حالت کمای مواد غذایی بفرستد!
پس بیخود نیست که در مراسم سال نو از این گوشت استفاده می کنند!

که اثر آرامش بخش تریپتوفان می تواند اضطراب را کاهش دهد. تریپتوفان به بدن کمک می کند تا سروتونین تولید نماید، پیامرسان عصبی شاد و آرام بخشی که به تنظیم خواب کمک می کند.

حجم تریپتوفان معمولاً در غذاهای پروتئینی مثل بوقلمون زیاد است، اما در آجیل و لوبیا نیز وجود دارد.

۲. ماهی آزاد (سالامون)

این ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامتی مغز و سیستم عصبی ضروری است.
مصرف این ماده غذایی به مقدار کافی، باعث بهبود خلق و خوی و کاهش خطر افسردگی می شود. ماهی قزل آلا هم چنین ویژگی ای را دارد.

۳. شکلات تلخ

متخصصان تغذیه، بسیار از شکلات تلخ صحبت می کنند زیرا این نوع شکلات دارای آنتی اکسیدان های سالم تری نسبت به شکلات های دیگر است.
پس اگر می پرسید برای کاهش استرس چه بخوریم و عاشق شکلات هستید، سعی کنید شکلات تلخ مصرف نمایید.

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، دیواره رگ های خونی را منبسط می کند که باعث افزایش گردش خون می شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که دارای استرس زیادی هستند، پس از مدت دو هفته مصرف شکلات تلخ، کاهش هورمونهای استرس را در خود تجربه کرده اند.

۴. کلم ترش

کلم ترش یک ماده غذایی دارای پروبیوتیک است و مصرف آن به طور مرتب، باعث تقویت خلق و خو و کاهش استرس می شود. تحقیقات نشان داده که استفاده زیاد از ترشی ها و بطور کلی مواد غذایی تخمیر شده، علائم اضطراب را در فرد پایین می آورد.

متخصصان تغزیه می گویند روده ما مغز دوم ماست؛ پس باید بدانیم پاسخ صحیح به این سوال که برای کاهش استرس چه بخوریم بسیار مهم است.

اگر روده از تعادل خارج شود، مغز نیز دچار اختلال خواهد شد.

۵. میوه و مرکبات

میوه ها و مرکباتی مثل پرتقال یا لیمو منبع ویتامین C به شمار می آیند.
تحقیقات نشان داده ویتامین C، موجب کاهش سطح اضطراب در افراد می شود.

البته بهتر است این ویتامین را از منابع اصلی و طبیعی آن وارد بدن خود کنید و نه انواع دارو ها و قرص های جوشان. مثلا همیشه کمی لیمو به چای و یا سالاد خود اضافه کنید، سعی کنید در روز حتما پرتقال یا نارنگی مصرف کنید.

برای کاهش استرس چه بخوریم

۶. کلم بروکلی

سبزیجاتی مثل کلم، بخصوص کلم بروکلی حاوی منیزیم هستند: یک ماده معدنی آرامش بخش که می تواند به کاهش استرس و همچنین کارکرد دستگاه گوارش شما کمک کند.

برای سلامت جسمی و روانی توصیه شده تا روزانه ۴۰۰ میلی گرم منیزیم استفاده نماییم.

کلم بروکلی را می توانید به عنوان یک غذای جانبی بخارپز کنید، یا آن را به املت، سوپ تان اضافه نمایید.
از منابع مهم دیگر منیزیم، بادام، دانه آفتابگردان و کنجد می باشد.

۷. آووکادو

آووکادو مملو از چربی اشباع نشده و آنتی اکسیدان است که به افزایش کارکرد گردش خون کمک می کند.
بهبود روند گردش خون، در آرام تر شدن فکر و کاهش اضطراب نقش موثری دارد.

این میوه همچنین خاصیت های دیگری هم دارد؛ از جمله داشتن پتاسیم که روی خلق و خوی شما تاثیر مثبتی می گذارد. پس استفاده از آواکادو فراموش نشود.

۸. جو دوسر

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی آرامش دهنده مانند منیزیم است.
استفاده تنها دو قاشق جو دوسر (در سوپ و یا کیک) تمام نیاز بدن ما را به منیزیم تأمین می کند.

جو دوسر همچنین دارای انرژی بالا و آنتی اکسیدان است که در تنظیم سیستم خلقی ما دخیل می باشد.

۹. چای بابونه

مصرف روزانه چای یا قهوه برای همه ما لذت بخش است، ولی باید به این نکته توجه کنیم که هیچ کدام از این دو نوشیدنی به حل مشکل اضطراب ما، به اندازه چای بابونه کمک نخواهد کرد.

چای بابونه یک درمان واقعا مؤثر برای کاهش استرس در شما است. قبل از خواب با یک فنجان چای بابونه فکر و روان خود را آرام کنید و خود را برای یک خواب راحت آماده نمایید.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست