از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم: ۵ کاری که افراد با اعتماد به نفس انجام نمیدهند

  1. خانه
  2. /
  3. سبک زندگی
  4. /
  5. روانشناسی
  6. /
  7. از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم: ۵ کاری که افراد با اعتماد به نفس انجام نمیدهند
از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

در روز ما با احساسات متفاوتی از خودمان روبرو هستیم و این احساسات بر تصمیم‌گیری‌ها و واکنش‌هایی که بروز می‌دهیم دارد. اما شاید تاثیر خیلی از این احساسات را به وضوح نبینیم.
یکی از این نوع احساسات، اعتماد به نفس (یا کمبود آن) است.

در این نوشته سعی کرده‌ایم که برایتان از علائم کمبود اعتماد به نفس و را‌های افزایش اعتماد به نفس بگوییم و به این سوال پاسخ بدهیم که : از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟

افراد با اعتماد به نفس، اینکارها را انجام نمی‌دهند!

۱. چک کردن مداوم همه چیز، برای کسب اطمینان!

وقتی نگران هستید یا می ترسید، هیچ چیز طبیعی تر از این نیست که بخواهید اطمینان حاصل کنید که همه چیز خوب است:

  • نگران هستید که راه دانشگاه پسرتان ایمن باشد و اتفاقی برایش نیافتد، بنابراین هر ساعت با او تماس می‌گیرید و حالش را می‌پرسید و اگر جواب ندهد به دوستانش زنگ می‌زنید.
  • شما مضطرب هستید که همسرتان به دلایل متعدد ناراحت هست یا نه؛ زیرا او به نظر عصبی می‌رسد، بنابراین به طور مکرر از او سؤال می کنید که آیا همه چیز خوب است یا اینکه اشتباه کرده اید.

یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که وقتی احساس اضطراب کردید، سعی کنید از دید مثبت به آن نگاه کنید تا بتوانید مطمئن شوید که جای نگرانی وجود ندارد.

مثل داروی سریع درد، کسب اطمینان برای کاهش درد عاطفی و شک در کوتاه مدت بسیار مفید است. اما درست مثل تمام داروهای ضد درد، اطمینان خاطر یک مسکن است که علائم را درمان می کند، نه دلیل را!

شاید برای چند ساعت یا چند دقیقه تسکین پیدا کنید و پس از آن، به ناچار، ترس و نگرانی و ناامنی قوی‌تر از همیشه برگشته باشند.

راه حل این معضل و افزایش اعتماد به نفس در یک نکته نهفته است:

فقط به دلیل این که از چیزی احساس ترس می کنید به این معنی نیست که آن چیز، خطرناک است!

برای افزایش اعتماد به نفس بیشتر، باید مغز خود را آموزش دهید تا باور داشته باشید که احساس اضطراب ناراحت کننده است اما خطرناک نیست. این چیزی است که شما می توانید آن را کنترل کنید.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

آن را بپذیرید

از دیگر راه‌های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که دفعه دیگر که احساس اضطراب می کنید، این احساس را ترسناک و ناراحت کننده تصدیق کنید، اما به خود یادآوری کنید که ترسیدن خطرناک نیست.

به مغز خود نشان دهید که می توانید بدون نیاز به استرس و کسب اطمینان فوری، احساس ترس را تحمل کنید و به این ترتیب، در آینده راحت‌تر با این موقعیت ها کنار خواهید آمد. پذیرش این واقعیت، از مهمترین درسهای زندگی محسوب میشود.

۲. تفکر مداوم درباره اشتباهات گذشته

نشخوار کردن شکلی از تفکر است که در آن، مرتباً اشتباهات قبلی یا وقایع منفی را مرور و پخش می کنیم. درحالیکه انجام چنین کاری، هیچ فایده ای ندارد اما اثر جانبی بد آن را به مرور احساس خواهید کرد:

  • در حال دراز کشیدن در رختخواب، دوباره خطایی را که هنگام کار انجام داده اید در ذهن خود تکرار میکنید.
  • بارها و بارها به مکالمه‌ای که با شوهرتان داشتید فکر می‌کنید. به حرف‌هایش درباره حساس بودن شما و درنهایت بی‌احساس بودن او در رابطه!
  • درمورد اشتباهاتی که در زمان کودکی مرتکب شدید و با آن بزرگ شده‌اید فکر می‌کنید.

فکر کردن به خاطرات بد، کمک زیادی به شما نمی‌کند و فقط باعث می شود احساس بدی نسبت به خودمان داشته باشیم و از دلایلی است که باعث کمبود اعتماد به نفس می‌شود.

زندانی گذشته نشوید!

وقتی اشتباهاتی انجام شده است، ما دیگر نمی توانیم آنها را تغییر دهیم. روی کاغذ، این موضوع کاملاً واضح به نظر می رسد، اما از نظر تجربی واقعیتی است که ما مانند طاعون گرفتار آن میشویم.

نکته اصلی برای خنثی کردن این عادت، این است که ارزش واقعی خود را پیدا کنید.

آیا واقعاً تسکین موقت درماندگی (با سرزنش خود) ارزش ضربات طولانی مدت به اعتماد به نفس شما را دارد؟

کنار آمدن با عدم قطعیت در زندگی

یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس این است که عدم قطعیت و اطمینان را بپذیرید. همه ما اشتباه می کنیم.
اغلب ما نمی توانیم کاری در این باره انجام دهیم. بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که حواسمان را جمع کنیم تا کارها پیشرفت در کارها، حتی به شکل اندک، ادامه داشته باشد.

بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس، نشخوار گذشته را رها کنید و به جای اینکه عمر خود را به عنوان زندانی درگذشته بگذرانید، به زندگی خود ادامه دهید.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

۳. انتظار بیش از حد از خود داشتن

افراد با اعتماد به نفس ضدکمال گرایی هستند.
کمال طلبان در درک چیزهای ناقصی کار سختی دارند. ته دلشان، آنها معتقدند که تنها راه برای دوست داشته شدن یا مفید بودن یا خوب بودن، کامل بودن است.

هنگامی که آنها امکان مطابقت با استانداردهای نسبتاً بالایشان را ندارند، احساس بدی می کنند و برای اینکه این احساس بد را کمتر کنند، تلاش خود را برای کامل بودن بیشتر میکنند!

کمبود اعتماد به نفس دلیل کمال گرایی بدان معناست که هر نقص کوچکی، میتواند به تصویر ذهنی شما از خودتان لطمه بزند و شما را نالایق نشان دهد!

از راه های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که دست از مبارزه با نواقص خود بردارید و خودتان را همینطور که هستید بپذیرید.

به عبارت دیگر، افراد با اعتماد به نفس انتظار ندارند که همواره بتوانند احساس خوبی داشته باشند. آنها میدانند که نیاز به عالی بودن همیشگی نیست، چرا که نتایج خوب، از مجموعه اقدامات نسبتا خوب بدست می آید، نه اقدامات عالی همیشگی!

به این ترتیب، یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که تحمل و استقبال از نواقص، عدم اطمینان و عدم موفقیت را تمرین کنید.

۴. نگرانی در مورد چیزهایی که نمی‌توانیم کنترل کنیم.

اگر شما هم این سوال را دارید که ” از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟”، باید اشاره کنیم که از علائم کمبود اعتماد به نفس، نگرانی دربارۀ چیزهایی است که نمی‌توانیم کنترل کنیم.

خیلی وقت‌ها ما برای هرتصمیمی، به آینده آن و نتیجه‌اش فکر می‌کنیم. بعضی وقت‌ها شاید همه چیز به آن صورتی که ما تصور می‌کنیم پیش نرود و همین فکر باعث نگرانیمان می‌شود.

نگرانی نوعی از فکر کردن است و دقیقاً تاثیری مانند نشخوار ذهنی دارد!

نگرانی درباره خطرات احتمالی در آینده، درحالیکه هم اکنون کاری از دستتان برنمی‌آید، بی فایده است:

  • وقتی به کار خود فکر می‌کنید، سناریوهای ترسناک و ناراحت‌کننده کننده را متصور می‌شوید: مثلا اگر روزی دیر به شرکت برسید و رئیس شرکت از شما بخواهد که علت آن‌را بیان کنید و شما با او دعوایتان شود و بعد از کار اخراج شوید و …
  • وقتی در یک مهمانی هستید مدام با خود فکر میکنید: دوستانتان در مورد شما چه فکری می‌کنند و اینکه اصلا از حضور شما در آن جمع راضی هستند؟
  • شاید فقط پایتان به دلیلی یک کوفتگی یا گرفتگی عضلانی درد کند، ولی فکرتان به سمت بدترین نوع سرطان‌ها و نوع شیمی درمانیتان می‌رود و حتی استرس اینکه ممکن است شیمی درمانی بر روی شما اثر نکند هم بر دلهره و اضطراب شما افزوده می‌شود!

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

کنترل توهم، دوباره!

همه ما می‌داینم که نگرانی باعث می‌شود از حالت عادی زندگی‌مان فاصله بگیریم و باعث کاهش اعتماد بنفسمان می‌شود. با این‌حال، ما این کار را بارها و بارها تکرار می‌کنیم و جزء عادت‌های رفتاریمان شده است؛ چرا؟؟

نکته اصلی درک نگرانی این است که مانند نشخوار گذشته، در کوتاه مدت کنترل توهم را به ما می دهد.

در سطح ابتدایی، ما معتقدیم که اگر به اندازه کافی فکر کنیم و خود را برای هر نتیجه منفی احتمالی آماده کنیم، اوضاع بهتر خواهد شد:
با این پیش‌بینی‌ها می‌توانیم افرادی که دوستشان داریم را از خطر حفظ کنیم، از فجایع جلوگیری می شود و غیره…
اما مهمتر از همه، نگرانی های احتمالی ما این حس را می دهد که تمام زوایا را نگاه کرده ایم و حالا برای همه چیز آماده ایم (توهم کنترل) و فقط یک اتفاق پیش‌بینی نشده، تمام کاخ اعتماد به شما را فرو میریزد.

علاوه بر این، وقتی دائماً مضطرب هستیم، حفظ اعتماد به نفس بسیار سخت است.

هیچ یک از ما دوست نداریم احساس عدم کنترل را تجربه کنیم. اما این یک حقیقت اساسی است که ما نمی توانیم همه چیز را کنترل کنیم، به ویژه در دو مورد که بیشترآدم‌ها نسبت به آن وسواس فکری دارند: آینده و افراد دیگر.

نکته اصلی برای خنثی کردن عادت نگرانی، کاهش اضطراب مزمن و راه های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که با عدم کنترل درست رفتار کنید.

اگر بتوانید تصدیق کنید و بپذیرید که چقدر کنترلتان نسبت به زندگی کم است، اعتماد به نفس شما رشد خواهد کرد. چرا که دیگر تمام اتفاقات، تقصیر شما نیست!

اگر می خواهید اعتماد به نفس داشته باشید، زیاد از حد نگران زندگی خود نباشید و تنها مسئولیت امور در دسترس زندگی خود را بر عهده بگیرید.

۵. تصمیم گیری بر اساس احساسات

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، براساس ارزش‌ها در زندگی‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند، نه بر اساس احساسی که نسبت به آن موضوع دارند.

پس یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس، احساساتی تصمیم گرفتن است.

سناریوی زیر را تصور کنید:

آلارم موبایلتان روشن می‌شود، شما می چرخید و می‌بینید که ساعت ۶ صبح است.
به بیرون نگاه می کنید، و می دانید که هوا سرد است – واقعاً سرد!
از طرف دیگر، تختخواب‌تان خیلی گرم و نرم و راحت است! این موضوع، شما را به یک تصمیم گیری می‌کشاند: آیا باید همانطور که برنامه ریزی کرده اید از خواب برخیزید و بروید؟ یا دیرتر بروید؟

بعد از چند دقیقه کشمکش با خودتان، تصمیم می گیرید که بیرون خیلی خیلی سرد است، پس پتو را روی سرتان میکشید و دوباره میخوابید!

این استدلال مبتنی بر احساسات است.
شما تصمیمی اتخاذ کرده اید که اساساً بر اساس احساس شما انجام می شود و نه براساس چیزی که برای شما مهم است.

این نوع تفکر و تصمیم گرفتن از علائم کمبود اعتماد به نفس است.
البته شاید به صورت مستقیم باعث آن نشود، ولی اگر طور مداوم به گونه ای عمل می کنیم که خلاف ارزش های خودمان باشد، اعتماد به نفس خود را از بین می بریم.
پس در پاسخ به این سوال که ” از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟” باید بدنبال نشانه های این چنینی در خودتان باشید!

هر وقت چیزی مهم را می گویید و اما بر خلاف آن تعهد عمل می‌کنید، به مغز خود یاد می دهید که به شما نمی‌توان اعتماد کرد.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم

شما تصمیم گیرنده‌اید، نه احساستان!

از راه های افزایش اعتماد به نفس در خود این است که باید رابطه خود را با احساساتی که تجربه می‌کنید تغییر دهید. سعی کنید آنها را به عنوان پیام رسان بالقوه مفیدی ببینید که در عین بدرد بخور بودن، تصمیم گیرنده اصلی نیستند.

برای انتخاب راه های افزایش اعتماد به نفس در خود از قدم های کوچک شروع کنید و به طور مداوم تصمیماتی که به آنها متعهد شده اید را پیگیری کنید.

جمع بندی

بسیاری از مواردی که برای جبران کمبود اعتماد به نفس نیاز داشتید را در این مقاله از مجموعه روانشناسی توسکا بیان کردیم.

اگر با اعتماد به نفس پایین مبارزه می کنید، ممکن است یک استراتژی خوب این باشد که به طور معکوس به موضوع نزدیک شوید:
به جای تلاش برای انجام کارهایی که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود یا باعث می شود احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بر روی از بین بردن چیزهایی که اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد تلاش کنید.

درنهایت، پیشنهاد میکنیم که کانال تلگرام ما را دنبال کنید و از جدیدترین مقالات مجله اینترنتی توسکا به راحتی و به سرعت مطلع شوید.

کانال تلگرام - مجله اینترنتی توسکا

این مطلب را برای دیگران بفرستید!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست